Torsdag och fredag

Torsdag 12/9
 
Den här dagen var det så dags för oss att jaga i Brann, område 23. Jag skulle sitta på pass 3 vid Tjubulillmyra, där jag satt häromdagen då vi jagade Norknularna. Pappa satt på pass 22 ute på hygget vid Matberget, brorsan satt på pass 15 på Skörvinghälla.Det var tämligen lugnt, men så plötsligt rullade två smällar ut över Stornnorens vatten. Lars Nilsson hade skjutit en oxe på pass 1, brevid pappa. Och vilken oxe sen! Den hade 19 taggar och kommer vägas in i morgon, men uppåt 300 kilo verkar inte tokigt gissat. Grattis Lars!
 
Lite senare smäller det ett skott på pass 18, två pass bort från mig. Där satt Håkan. Så här glad blev han för sin 10-taggare, den största oxen han skjutit i alla fall! Grattis Håkan!
 
Gladaste jägarn på skogen?
 
Ännu lite senare smäller det ett skott till, men pga lite taskig radiokontakt så hörda jag aldrig vem det var som skjutit eller vad. Det visade sig senare att det var Tord som skjutit en kviga nere på pass 19 i norr änden på Lillåksjön. Grattis Tord!
 
Älghämtargänget påväg ner från hygget med Håkans oxe
 
Lars med sin tjur
 
Glada grabbar - Grattis!
 
 
Fredag 13/9
 
Idag har jagade vi i Svarttjärnriset från morgonen, jag satt på pass 8, Åkepasset i norra änden av Lillstensjön, pappa gick med Nittro och Erik med Kitos. På väg ut på pass så ser jag en liten kviga, hon blev nog lika förvånad som jag när hon skuttade ut ur skogen och såg någon stå där mitt på hygget, hon velade fram och tillbaka flera gånger innan hon bestämde sig för att kasta om tillbaka in i skogen.
 
När jag nått passet och suttit ca en kvart kom det ett ensamt hondjur långt ut till höger i myrkanten, långt håll och alldeles för mycket skog satte stop för skott på den älgen!
 
Nittro hade iväg en omgång älgar redan efter en halvtimme, men det gick iväg snabbt österut i riktning mot Kronans. Kitos hade upptag på en kviga, men den fick han tag i bara 80 meter från Erik så den var på tårna redan från början!
Runt nio-tiden rullade Nittros välbekanta skall ut över Lillstensjön, ståndskall på sjöns östra strand!
Kanske var det samma ko och kalv som jag hade upp i söndags, kon muttrade, morrade och brummade åt hunden. Jag hörde henne trots att jag satt ganska långt ifrån, fast det var bara sjö emellan.
 
Tyvärr vågade inte pappa skjuta för säkerheten till den som satt på pass 16, i södra änden på Lillstensjön. Hunden jobbade i ca 2 timmar med älgarna tills de fick vind av passaren på pass 16 och drog iväg nordost in på Kronans. Bah! Att det ska vara så krångligt att skjyta älg på ståndskall!
 
Tommy fick i alla fall skjuta en älg på pass 19, PRO-passet. En liten pinntjur.
 
Imorrn ska jag på bröllop så då blir det ingen jakt för mig, men på söndag tänkte jag ta nya tag!
 
 


Kommentarer
Majsan, Lindsjö taxar

Det var inga dåliga oxar ni fick, kul!
Trevligt att läsa dina jaktberättelser!

Svar: Tack! Jag avnjuter dina också med jämna mellanrum. Önskar mig en starkare rådjursstam så att jag också kan hålla mig med småviltshund!
Vimlan

2013-09-14 @ 09:58:40
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0