Nittroälg! (igen)

Igår var det så dags för lite jakt igen efter ett par dagars vila. Min plan var att först prova i Bröttjärnbergets södra delar och om det inte blev något där så skulle jag ta Älgsjöhyggena senare på dagen.
 
I Bröttjärnberget hittade vovve älg, men de verkade inte vilja stå stilla och efter att de passerade över mina spår så blev det verkligen far och hunden kom tillbaka efter att ha släppt dem uppe i Getingberget.
 
Jag knallade tillbaka till bilen och for bort mot Kiltjärnvägen. Innan jag släppte igen så fikade jag lite, vilket skulle visa sig vara ett riktigt klokt drag.
Jag släppte hunden runt 11-tiden och vid 11.34 kom upptaget nere vid Lilltjärnen. Det blåste rejält denna dag och ibland hade jag svårt att höra hunden, trots att det bara stod 400 meter bort.
Efter tjugo minuter, precis när jag skulle börja gå på, övergick ståndskallet i ett gångstånd. Älgarna vek neråt mot Älgsjön, men vinklade och tog rätt nordväst längs sjön, istället för som i mina önskningar gå ner och ställa sig i sjökanten. De gick undan lite hela tiden, inte så snabbt att Nittro slutade skälla, men lite för snabbt för att det skulle gå att ta sig inpå. (Älgar har minsann långa ben, så deras långsamt är snabbt för mig)
 
Det stod stilla i omgångar, precis så jag hann ta mig in på retsamma 50-100 meter, innan de sakta rörde sig igen. Nere vid vommen efter pappas kalv från i söndags, så stannade de i ca 10 minuter. Jag var inne på 40 meter, men det var tätt i ungskogen så jag såg aldrig älgarna då. Sedan gick de lite fram och tillbaka mellan Älgsjön och Långtjärna innan de nådde ut på hygget vid pass 16. Precis innan de nådde hygget skymtade jag kon mellan några ungtallar, och när de kom ut på hygget kunde jag också se kalven. På hygget tänkte jag att jag skulle kunna få läge på älgarna, men i det läge då kalven blottade sig stod de uppe på en backe och kulfånget lyste därför med sin frånvaro.
 
Älgarna vek sedan nerför hygget mot Långtjärna. Jag satte mig på hygget och spanade på dem för att avvakta huruvida de tänkte gå över Skåltjärnvägen eller inte. De gick ut på vägen, men följde den sedan åt väster och vek ner i contortan innanför pass 10. Jag började förstå att om de fortsatte skrida i den riktning de hade skulle de gå över Älgsjöbäcken tillbaka över hyggetnära Älgsjön. Jag smög snabbt, och inte särskilt graciöst, fram mot utloppet. Jag väntade på hygget.
 
Älgarna skymtade såsmåningom där inne bland tallarna och granarna, men av någon anledning ändrade de sig och vände tillbaka in mot Älgsjöflon och Bröttjärnberget.
Gah!
 
Det blev stopp i den västra kanten på Älgsjöflon. För att komma rätt i vind så gick jag över bäcken och svepte sjökanten mot Älgsjövägen. Jag såg älgarna i myrkanten, men 187 meter är lite väl långt håll att skjuta älg på.
Älgarna passerade upp över vägen och in i contortan väster om vägen.
Nu hade de börjat gå i medvind så jag förstod att de skulle komma ut på vägen igen tids nog. Men att skjuta älg på en väg är ju inte särskilt kul så jag smög mig in i en ganska öppen svensktallgallring som gränsar till contortan och där kom älgarna ut.
Rakt på mig!
 
Jag försökte se ut som ett träd och kalven var på väg upp bakom mig, ca 7 meter bort. Kon kom några meter bakom, och försökte jaga bort hunden med jämna mellanrum.
Kalven lät sig nog inte luras av min trädimitation för den kastade plötsligt om och började trava längs gallringsvägen där jag stod, men runt 30 meter bort vek den ut i gallringsvägen och då sköt jag.
 
Känslan när jag ser kalven springa runt 20-30 meter och sedan lägga sig ner är obeskrivlig. Det behövde jag efter hur det gick med oxen (se tidgare inlägg).
Kon blev kvar på platsen ett tag men jag lyckades lägga vind på henne och då stack hon. Nittro rev lite i kalven men tog sedan efter kon, men han kom tillbaka efter ett par minuter.
 
Ståndskallet/gångståndet varade i drygt 2,5 timmar och Nittro gjorde ett riktigt fint jobb, och nåja, jag är nog rätt nöjd med min egen prestation också.
Efter att ha meddelat pappan, Erik och min käre sambo om glädjen och jaktlyckan så tog jag ur för att sedan börja leta mig tillbaka till bilen. Det tog ungefär 1 timme och 20 minuter att gå tillbaka till bilen, vilken jag nådde exakt två timmar efter skottet. Pjuh!
 
När jag kom till skola för att lasta maskin och åka och hämta så visar det sig att Micke också skjutit en älg (första älgen för sin 1,5 år gamla unghund, grattis) och precis höll på lasta av den på slakteriet.
Han sa att han kunde hjälpa mig hämta älgen! Vilken fin människa!
Man tackar!
 
Halv sex var älgen på plats på slakteriet och min bror hade anlänt för att hjälpa till.
Vi hjälptes åt alla tre i slakteriet och vid 20.30 var jag hemma i Gillhov igen.
 
Jag var otroligt nöjd med hunden, dagen och livet när jag somnade in för kvällen.
 
Nittro vid sitt byte
 
En Oryx i bogen
 
Idag hade jag tänkt jaga med Vicke, men igår under min tillbakapromenade till bilen så snubblade jag och slog geväret i backen så jag måste iväg och kolla så det går rätt.
Imorrn däremot ska vi ut både jag och pappa och båda hundarna.
 
 


Kommentarer
Ingalill

Grattis!!!

Svar: Tack du!
Vimlan

2012-10-25 @ 18:01:34
URL: http://www.spunkygecko.blogg.se
Majsan, Lindsjö taxar

Supergrattis o en jättekram till dig! Så himla kul...Bra jobbat. Men hua vad långt ni har till typ bilen eller samlingsplatsen. LIte annat hos oss här nere i Småland...en dag skall jag upp på älgjakt i norr tänkte jag. Se lite mer av vidderna än här.

Svar: Tack så mycket! Det kändes riktigt riktigt bra!Haha, det är klart det är lite avstånd häruppe. Allra helst när man är ute själv och inte kan få skjuts tillbaka till bilen efter avslutad jakt, då är det bara till att gå!

Du - en helt annan sak. När jag försöker kommentera i din blogg som hänger sig sidan eller nåt i den stilen. Vet inte om mina kommentarer kommer med då?
Vimlan

2012-10-26 @ 18:48:54
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Lasse

Snyggt! där ska dem sitta, kulorna alltså.

Svar: Tackar!
Vimlan

2012-10-29 @ 13:03:19


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0