Jakt igen! (Äntligen!)

Imorrn (lördag) så ska jag på dop på Frösön, vad passade då bättre än att i samma veva åka hem några dagar extra och jaga?
 
Min fina sambo Johan följde också med hem och idag var det så dags för hans första riktigt älgjaktsdag med nytagen jägarexamen. Vi tog med oss Nittro och åkte upp i Älgsjöhygga, pappa tog Vicke till Dösjöbrännan.
Vi släppte Nittrohunden vid kl 08.55 och gick in norrifrån mellan Långtjärna och Älgsjön, vinden låg på från sydväst. Vid 09.50 kom det ett konstigt upptag ca 250 meter från oss, förmodligen fågel eller hare för han kom inte med någon älg när han kom över myren.
 
Vi fortsatte framåt och när vi passerat upp över gärsgårdsvirkeshuggarlägret (dagens ord) mellan Älgsjövägen och Kiltjärnvägen så började vi röra oss längs en grovbruten väg med mål att vika upp sydväst vid slutet av metkroksvägen.
När vi når metkroken så har Nittro dragit iväg nordost och bakom oss. Upptaget kom 750 meter norr om oss, det gick i gångstånd runt bakom oss och sedan över våra spår, sedan blev det stopp ett par minuter men sen började det gå undan och strax därpå förlorade vi kontakten på pejlen. Attans!
Det blåste rätt friskt också och var svårt att höra skallet, det slog igenom något ibland men mestadels var det tyst. Vi tog det långa benet före och gjorde en hastig promenad upp på högst ovanför metkroken, där fick vi kontakt igen - vovve var över en kilometer bort, det gick undan det!
 
Tyvärr gick nog älgen alldeles för snabbt undan för han släppte strax därpå och bakspårade sig tillbaka. Klockan närmade sig 13.00 när han kom tillbaka och vi började röra oss mot Älgsjövägen för att sammanstråla med pappa som skulle hämta oss.
 
Nittro gjorde en sista sväng innan vi bröt, men det blev inget utav det heller.
Så stolpe ut, men Johan fick i alla fall höra lite hundskall och få lite adrenalinpåslag. Det är bra!
 
Johan spanar
 
Älgaen hade passerat över Älgsjövägen med riktning mot Selet, men det gick också ett ensamt spår tillbaka upp, så kanske Nittro gjorde en resa med älgen på slutet innan vi bröt också.
 
Vicke hade också haft tag i älg och skällt, men de hade gått loss och gått bakåt så det blev stolpe ut där också tyvärr. Man kan inte lyckas jämt!
 
Imorrn ska jag på dop alltså, så ingen jakt för mig. Men Johan, pappa, Erik, Nittro och Kitos ska nog ut och luftas. På söndag och måndag ska jag och Johan ut igen och sen far vi till Umeå igen på tisdag.
 
Hoppas ni mår bra och att jakten, livet och vintern (?) flyter på!
 
 
 


Kommentarer
Majsan, Lindsjö taxar

Halloj! Va kul o läsa dina jaktberättelser, du gör det så bra. Jag fick som du med min sambo på jakten några år och sedan växte intresset och han tog jägarexamen. Kul att ha jakt som gemensamt intresse. Idag är jag en stolt matte ...du får läsa inlägget som kommer

Svar: Tack! :) Det underlättar verkligen att ha en jaktintresserad sambo, inte minst när hundägeri står för dörren, skönt att dela ansvaret med någon.
Jag läste om provet, riktigt kul! Och stort grattis (igen) ! :)
Vimlan

2012-11-23 @ 20:41:11
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0