Harjakt, älgjakt och rävjakt

26/12 - Harjakt
På annandag jul mötte jag och pappa upp med Peter och Ejja för att prova på någon hare borta i Sandnäset. Vi gick upp från Impas gård och sedan mot Mon och gamla buvägen. Tyvärr var det svårt läge med en del nysnö och inga harspår.
Efter 2,5 timmars skogspromenad så gav vi upp och knallade till bilarna igen. Peter har vid det här laget lyckats skjuta tre harar för lilla Ejja i höst, hon har just blivit 7 månader gammal.
 
Ejja framför gården på Mon
 
Jaktsällskapet - pappan och Peter
 

27/12 - Älgjakt
Än är det inte kört med älgjakten utan vi kör på när vi har tid. I torsdags tog jag mig därför ut i snön med Kitos. Vi åkte upp i Älgsjöhygga och jag släppte lös hunden vid början av Kiltjärnvägen nära Dammen eftersom vinden låg på ifrån väst-nordväst.
 
Det var en del gamla spår men tyvärr inget nyare, Kitos hade ett helt okej sök för dagen men sprang som vanligt ganska okontrollerat och snabbt mellan träden.
Strax efter 12 hade jag varit ute i nära tre timmar och kopplade upp Kitos för att gå tillbaka till bilen. Då kom jag över nattslag av mård, så jag visade hunden på spåren och spårade en bit, sen släppte jag på honom. Han tappade spåret efter 20 meter, knäppa bråttom-hund!
 
Efter ett par små söksvängar kopplade jag upp och avbröt igen.
 
Kitos
 
Underbart väder och underbar natur
 
En jägarskugga blir lång i den låga vintersolen
 
 
29/12 - Rävjakt
Under harjakten på annandagen snackade vi lite smått om att styra upp någon slags rävjakt i byn, ingen av oss är direkt experter på området, men sagt och gjort - idag var det dags!
Vi samlades halv nio imorse på bygdegården för att välja pass och bestämma hur vi skulle göra. Vi var åtta passare och en hundförare som Peter bjudit in, han hade en drever och en ung slovensky kopov.
 
Rävspår hade loklaiserats men vädret visade sig från sin allra sämsta sida med storm och snöfall, efter drygt en timme på pass hade till och med spåren efter en själv blåst igen...
 
Men i alla fall!
Jag fick ett pass vid Kolarbyn, det fanns relativt nya spår av räv i basvägen där jag tog pass. Men snön och blåsten ledde snabbt till att de blåst igen, någon räv fick vi inte heller upp i det första området.
Vi bröt och samlades på bygdegårn för fika och omorganisation.
 
Dagens andra såt blev bortanför byn mot Sandnäset där vi passade ut och körde igång igen. Även här fanns en del äldre spår och jag tog pass i en kraftledningsgata där räven gått ett par gånger. Tyvärr fick vi inte upp någon räv här heller och till sist bröt vi för dagen.
 
Nu har jag just kommit in och eftermiddagen bjuder på spel och häng tillsammans med kusinerna, det blir mysigt!
 
 
Hoppas ni läsare hade en riktigt trevlig jul och att ni hunnit jaga!
 
 
 


Kommentarer
Majsan, Lindsjö taxar

Kul som vanligt att läsa dina berättelser. Njä sådär har det varit. VI har ju för mycket snö för taxarna tyvärr men nu töar det på bra. Vi är ju lediga 2 v nu och kan inte ut med dem , lite trist. Lite älgjakt har det varit men ingen utdelning ännu njo blev fast inte av oss....skriver om det senare ikväll.
De två sista bilderna är kanon, du är duktig med kameran med :-)
Vi skall väl ut i veckan på älg o grisjakt.

Svar: Tack, alltid lika roligt att få kommentarer på sina verk! (jag har fortfarande problem med att kommentera på din blogg... :/ ) Hoppas ni får lite mindre snö snart så du kan ut med taxarna igen!
Vimlan

2012-12-29 @ 20:06:06
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0