Säsongens första älg

Igår jagade vi Svarttjärnriset på morgonen, jag gick med Vicke. Det blev inget då, fast han skickade iv'g ett okänt djur söderut. På eftermiddagen blev det inget heller, så för första gången på typ 35 år gick Dödre jaktlag tomma första dagen.
Våra magar var dock inte tomma för på kvällen blev det middag i Dammen i sedvanlig ordning, tjälaknul, pärgratäng, balsamicosås och sallad satt riktigt gott efter en dag i skogen.

Idag! Fick jag skjuta den här kvigan på pass, Selet. Hade suttit på pass i typ fem minuter när hon kom lufsandes genom skogen, och jag fick henne på runt 80 meter med bredsidan till. Sköt ett skott och då snodde hon om och tvärrusade rätt emot mig, sedan vände hon runt helt och i en lucka tryckte jag dit ett skott till, då stöp hon direkt.
Första skottet satt i lungpaketet och det andra satt i ryggraden mellan lungorna och puckeln, inte underligt hon tvärstöp!


Bilden är på fel ledd, men det får ni leva med.

Nån timme senare så sköt brorsan en kalv och ännu lite senare föll en oxe för BO. En riktigt bra dag!

 



Kommentarer
stoffe

Grattis till älg!

2010-09-13 @ 09:24:12
URL: http://stoffevikstrom.blogg.se/
Lasse

Grattis!

2010-09-15 @ 15:40:42
Bella

Grattis Emma :D

2010-09-16 @ 16:49:56
URL: http://elfvendahl.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0