Älgskytt

Ja, imorse drog då vår officiella jakt igång. Strax efter fyra ringde klockan och vid halv sex samlades vi vid slakteriet. Inte helt oväntat blev det Svarttjärnriset som skulle jagas, men en överraskning stod på schemat då vi samtidigt skulle jaga området norr om basvägen i Sutterviken. Sagt och gjort så lottades passen ut och jag fick pass nio vid Lillstensjötjärna. Tog och pallrade mig iväg dit och efter en timmes väntan sköt passgrannen en oxe. En minut senare hörde jag en massa oväsen i skogen, något som flåsade och kom med en jäkla fart, lät skumt, men aja, gjorde mig skjutberedd och då stack en lång ko-mule ut bakom några granar, men hon såg mig precis när jag var på väg upp med geväret så jag tänkte "Oh shit", men så beslutade hon sig för att gå över skjutgatan och strax bakom kom en kalv. Det var lite högt ris, men jag kände att en smäll lär jag kunna smälla dit. Och pang så låg kalven där. Visste att skottet tagit högt pga allt ris som gjorde att jag var tvungen att hålla högt, men en avfångning senare så var den lilla oxkalven i sälla jaktmarker. Senare börjar passgrannen skjuta igen och nedlägger en kalv och en ko, så han hade en lyckosam dag med tre skjutna älgar. Sedan hämtade vi igen alla älgar och snodde dem och hängde in och sen avslutade vi för dagen för nu vankas det jaktlagsmiddag i Nordammstugan, alltså jaktstugan!


Kalven

Vidare gick pappa ensam med Nittro idag, och han skällde faktiskt och pappa är relativt säker på att det var älg. Kul kul!



Näni, nu ska jag åka och äta!
Hoppas ni har en god jaktlycka!



Kommentarer
Bella

Åh, grattis! :D

2009-09-12 @ 19:27:37
URL: http://elfvendahl.blogg.se/
Stoffe

Grattis!

2009-09-13 @ 10:07:03
URL: http://stoffevikstrom.blogg.se/
Anna-Sara

Grattis till älgen -bra gjort! Ps. är det okej om jag lägger ut intervjun på jakto.se plus din ålder också?

2009-09-14 @ 15:45:56
Lasse

Grattis!

2009-09-15 @ 14:34:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0