Jaktfri dag

Igår jagade jag. Det blev inte som planerat att jag gick med Vicke utan fick istället ta ut NIttro på en runda. Han söker riktigt riktigt bra nu, och har slutat springa vägar. Precis när jag tänkt ge mig igår och hade rundat södra änden av Lillstensjön, för att gå tillbaka till bilen, ser jag en älg springa snett brevid mig med hunden i hasorna över en myr. Jäklar! Jag som tog det så lugnt. Troligen vindlyfte jag den eftersom det var sydlig vind och den befann sig framför mig när jag vände norrut mot bilen igen.
Nittro tog i alla fall efter och höll i drygt två kilometer, sen gav han sig och började leta sig tillbaka, han hade en riktigt bra återgång, och trots att han passerade flera vägar så tog han ingen av dem, utan bakspårade sig tillbaka. Duktig hund!

Idag jagade jag inte för jag tentapluggar, men pappa, Erik och Vicke skulle ta sig an en påskjuten kalv imorse. En i grannlaget hade skjutit på en kalv som han inte fått igen igårkväll och som gått in på vårat. Totalt spårade de i 13 kilometer, de hittade några droppar blod i början av spåret men sen inget mer. Kon och kalven hade gått i lag hela tiden, inte sökt nån lega eller vatten utan bara knallat på, stått stilla en stund på ett ställe. Efter dessa 1,3 mil så avskrev pappa kalven som frisk nog att överleva. I princip inget blod och att kon och kalven varit tillsammans hela tiden tyder på att kalven inte är dödligt sårad. Vicke spårade riktigt bra. Duktig hund!



Vicke och jag på spårträning i våras.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det har nu gått ett helt år sen där dagen då allting förändrades. Många dagar, timmar och minuter har passerat sen dess. Och ännu fler tankar och funderingar har kommit och gått i min hjärna och mitt hjärta. Än idag frågar jag mig om det var rätt, eller om det var fel. Kanske finns det inget svar på den frågan, kanske finns det ingen som vet. Det enda jag kan göra är att hålla huvudet högt och se framåt, och vem vet vad framtiden har att ge?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0