Vad vore jakten utan hundar?

Att vara jägare och hundägare är ett nöje som inte bara kan avnjutas när det är jaktsäsong. Hundarna finns 24 timmar om dygnet, året om. De kan lyssna när man behöver någon att prata med, de kan lägga huvudet på sned och trösta när man är ledsen, de kan hitta på tokigheter som får dig att skratta, och så kan de förgylla den allra mörkaste dag bara genom att finnas till.

En hund är inte bara ett verktyg vid jakt, de är också familjemedlemmar som värderas högt. Men man kan inte bortse från att de ger jakten en dimension utöver det vanliga, något en jägare som aldrig jagat med hund inte kan förstå. Utan hundarna skulle jag nog inte älska jakten på samma sätt, det skulle inte ge samma glädjerus. Man skulle ju helt enkelt inte få uppleva unghundens allra första trevande skall, aldrig få översköljas av den genuina stolthet man känner då ens hund gjort ett bra jobb.

Mina älskade underbara hundar, jag skulle aldrig vilja vara utan dem, även om man också tar på sig det tunga ansvaret att vara stark nog att ta farväl när det är dags, medaljens baksida.
Men tills dess kommer vi leva och jaga, sida vid sida, och det skulle jag aldrig välja bort ens för alla rikedomar på jorden.
Som en klok människa sa en gång; Oavsett hur lite pengar eller ägodelar du har, så är du rik om du har en hund.













Har du kramat din hund idag?





Kommentarer
Bella

Åh Emma, va fint skrivet!

2009-12-22 @ 15:28:52
URL: http://elfvendahl.blogg.se/
Skogswilden

Jag vet, mitt liv är tomt. Jag har ingen hund. Jagar mest utan hund (dock naturligtvis med tillgång till eftersökshund - inte behövt än peppar peppar ta i trä...). Drömmer om en jämte men med en allergisk son ser det mörkt ut :(

2009-12-22 @ 20:57:16
URL: http://skogswilden.blogspot.com
Jeanette

För att inte glömma bort alla katter ;) Nusen var jätte rolig idag när han såg hundar och katter på tv:n :D

2009-12-22 @ 23:25:46
URL: http://endumen87.blogg.se/
Danne

Kloka ord!



God Jul och Gott Nytt År på dig!

2009-12-23 @ 22:23:01
URL: http://www.jamthund.se
Jonas Superhawk

Fint skrivit! Jag håller med dig till Fullo! Vad vore jakt utan hundar?! Sedan vi skaffade jakt-taxar, så har jag insett att jag aldrig mer kommer att var utan hund i huset.



Gott nytt år!

2010-01-05 @ 15:03:19


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0