Engagerad.

Läste i tidningen att branden i det tilltänkta viltslakteriet vid Lövudden kanske var anlagd. Någon stödgrupp till Djurens Befrielsefront ska tydligen i ett brev ha erkänt sig anlagt branden.

Sånt gör mig så flyförbannad att jag vill skrika!
Vart tror folk att de kommer komma genom att tända på ett viltslakteri, jag förstår helt enkelt inte vad man vill vinna på det.
 
Citat ur dagens ÖP: "...Motivet till angreppet uppges vara att gruppen motsätter sig jakt på och slakt av älg - Djurens Konung..."
Jag blir alldeles matt.

Varje människa väljer själv vad man vill stoppa i munnen.
Jag, och många med mig, väljer att äta kött som vi vet vart det kommer ifrån, vi vet att djuret som det kommer ifrån levt på ett helt naturligt sätt och dött utan onödig stress. Vi vet vad som har hänt från skottet tills köttbiten ligger på tallriken.
Alla människor har kanske inte möjlighet att själva jaga, men vill ändå äta kött av hög kvalitet som de vet mått bra från födsel fram tills det når tallriken. Viltslakteriet, och de produkter det skapar, är deras möjlighet att få det köttet.
Varför ska dessa djurrättsaktivister ge sig på det?

Jag kan förstå varför folk väljer bort att äta nötkött, gris eller kyckling, för köttindustrin som sådan är inte vacker, tvärtom. Bitvis är den horribel.

Jakt är kanske det mest etiska sättet att skaffa sig kött utan att djuret får gå igenom en massa hemskt på vägen till färdig gryta. Antagligen är väl dessa aktivister som ägnar sig åt dessa aktiviteter inte riktigt medvetna vad jakt är, hur den bedrivs och att det är så mycket mer än en död älg.

Alla har rätt till en egen åsikt, men man ska inte försöka att med våld eller andra oegentligheter försöka tvinga på den på andra människor som har en annan.

Dessa sk "stödgrupper" lär ju knappast vinna några sympatier genom att bete sig på det här viset, respekt vinns genom att visa respekt tillbaka, inte genom att förstöra för och terrorisera andra människor.
Detta slakteri hade även gett ett par nya jobb till bygden, tänkte dessa aktivister på dem som skulle jobba där när de gjorde detta?

Borde inte dessa människor istället lägga sina krafter på att stoppa de människor som stjäl hundar utanför ica som träningsobjekt för hundlagsmål, eller kanske kämpa för att alla dessa broilerkycklingar som föds upp ska få det bättre, att grisar och nötkreatur ska ha större utrymmen och naturlig mat utan en massa konstigheter i? Borde de inte lägga sin energi på att se till att fler slakterier byggs så dessa djur slipper långa, och ibland plågsamma, djurtransporter? Borde de inte arbeta mot att människor skaffar såkallade sommarkatter som de lämnar vind för våg i augusti då de lämnar sommarstället?

Jag bara funderar...

Se framåt!



Kommentarer
Mariell

Jag håller verkligen med dig där, Emma!

2008-07-08 @ 21:36:16
Ortodoxx

Bra funderat där... :)

2008-07-09 @ 08:04:38
URL: http://ortodoxx.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0