En helt vanlig vecka på jobbet

För två veckor sen så blev jag värvad av min exjobbshandledare att åka ut på lite fältarbete istället för att jobba med exjobbet i labbet. Sagt och gjort! Jag slog mig ihop med en inbitne provfiskaren Jens och reste till det ljuvaste av landskap i syfte att bärga både forsknings-sikar och gäddmagar till projektet.
 
Vår första anhalt var Stor-Ringsjön, en sjö strax utanför Svaningen. Här hyrde vi en liten stuga som fick bli vårt hem de närmaste nätterna. Första nätläggningen gjordes framgångsrikt och medelst gasolspis och vedeldad kamin lagade vi mat och sov i stugvärmen till morgonens upptagning.
 
Följande morgon vaknade vi upp till en lite kylslagen stuga men en fantastisk soluppgång!
 
Solen smyger upp
 
Provfiskebåten i gryningsljuset
 
Vi fick tre sikar på första läggningen, varav en var för liten (vi sökte 35plusare), ett 10-tal gäddor och fyra fina harrar som fick bli vår middag.
 
Efter att ha mätt, könsbestämt och packat fisken så var det dags för andra läggningen. Vädret var fortfarande underbart så efter att alla näten var ute så passade vi på att fiska lite!
 
En sån liten gädda kan man få på spö en helt vanlig kväll i september
 
Jag fick den här gäddan och Jens hade på någonting som bara stack iväg och lossnade från kroken, allt vi fick upp av gäddan var en tand! :-D
 
Veckan flöt på med läggningar och en del sikar. på Onsdagen flyttade vi oss till Sörvikssjön utanför Hammerdal och fick till två läggningar där. Vi fick två fina öringar, en som vi tyvärr inte kunde släppa tillbaka eftersom den trasslat in sig så illa och en som fick gå tillbaka. De låg runt 58 och 60 cm i längd. 
Vi fick väl också ett 50-tal mörtar, alla stöpta i samma form och mellan 30-35 cm långa. 
 
Gummibåten lastad med nät, ekolog, fiskespön och annat smått och gott
 
Lagomt kvällsnöje mellan läggningarna
 
Bra arbete
 
Jag plockar ur mört ur nät
 
All fisk ute ur näten och mätta och sprättade. Nu väntar bara resten av arbetet!
 
 
Allt som allt en väldigt trevlig vecka och det var otroligt skönt att komma ut ur labbet några dagar!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0