Spårningsexkursion

Idag hade vi vår första exkursion i den här kursen och det var spårning som stod på schemat idag. Meningen var alltså att leta såväl spår som spårtecken efter diverse djur i skogen.

Förutom spår efter älg, rådjur och ren såg vi också spår från mård, hermelin, räv, järpe, sork och näbbmus. Även hare hade varit i farten. Vi hittade också spårtecken (alltså lämningar som tyder på att ett djur varit där, t ex betning eller kottar) från spillkråka, större hackspett och korsnäbb.


Halvtaskig bild på mårdspår

Vädret visade sig från sin bästa sida med strålande sol och endast en svag vind. Vi åkte längs Tavelsjöleden utmed Kullabäcken, bara straxt utanför Umeå. Resten av klassen (vi var ca 9 i varje grupp) åkte till Yttertavle respektive Grössjön. Hoppas att de också fick bra dagar med mycket spår.


Älgviste med spår, gnag och lega (som inte syns på bilden)

En riktigt bra dag, skönt att få vara ute lite i naturen!
Imorrn har vi Projekt Vinterekologi, då ska gruppen jag är med i ut och se över olika djurs habitatsnyttjande, det blir sjukt intressant! Så det blir skidor, matsäck och merinounderställ igen, kan det bli bättre?



På fredag åker jag hem till Jämtland igen, ska iväg på pimpeltävling på lördag och sen ska jag tokmysa med brorsans valp också! Om ni har tur kanske ni får se bilder på den lille gynnaren också.


Vet ni vad? Jag tycker ändå det är rätt trevligt med kommentarer.
Lämna en notis så vet jag att du varit här! :)


Kommentarer
towee

jag följer dig emms !:)

2011-03-31 @ 03:51:02
Jimmie Berglund

Det är roligt att följa din blogg. Du verkar ha valt en intressant utbildning. Jag, som sitter inne på en industri hela dagarna, blir avundsjuk när jag ser att ni är ute i naturen och letar spår etc.



Var har din brorsa köpt valp?

2011-03-31 @ 12:48:00
Emma

Jimmie! Brodern har köpt sig en blandras jämte/laika från Ångsta. Det var en tjuvparning som han slog till på, eftersom han är ointresserad av jaktprov och utställningar så spelar det ju inte nån roll om det är en blandis eller inte.



2011-03-31 @ 14:52:53
URL: http://vimlan.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0