Ekologi & Systematik 15 hp

Idag började vi en nya kurs, den allra första renodlade biologikursen, den heter Ekologi & Systematik och omfattar 15 hp. Jag har sett framemot denna kurs, dels för att vi har flera intressanta exkursioner och för att vi kommer att få lära oss massor om djur, systematisering av organismer och ekologiska tillämpningar. Vi kommer också att ha en individuell uppgift där vi ska fördjupa oss inom något i systematik, t ex hunden ursprung eller liknande.

De exkursioner vi ska göra drar igång redan den här veckan med en vinterekologiexkursion då vi ska ut och spåra. Är glad att det kom lite snö igår så att vi har spårsnö på onsdag då det är dags att ge sig ut. Vidare har vi också flera fågelexkursioner där vi ska lära oss känna igen fåglar i fält, både utifrån ljud och utseende. Den sista exkursionen vi har innefattar tre dagar, med övernattning, på forskningsstationen i Norrbyn, här ska vi samla in data, inventera och kvantifiera zooplanton, phytoplankton och andra vattenlevande organismer, med lite tur får man hamna i gruppen som ska lägga nät och kika på fiskar.

Vi har också ett moment där det ingår dissekering av fisk och daggmask, i syfte att förstå systematiken, hur och varför man delar in olika organismer samt se och förstå skillnaden mellan de olika organsimerna.


Den här kursen kommer bli tuff men rolig, schemat är späckat från morgon till kväll med intressanta föreläsningar, övningar och materialstudier. Fantastiskt!



En daphnia, ett litet kräftdjur, som jag tycker är vacker på något vis.

För övrigt har jag sökt en sommarkurs på hemmaplan, Fjällekologi. Och så har jag sökt en distanskurs till hösten som jag tänkt läsa parallellt med programmets kurser om jag kommer in, det är Viltförvaltning 15 hp från SLU här i Umeå. Jag hoppashoppashoppas jag kommer in!

Den här utbildningen känns så sjukt rätt, och jag är helt säker på att det är det här jag vill jobba med.
Det är en underbar känsla.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0