Fiske, badpremiär, påkörd älgko och björnar.

Jag har så himla mycket att göra hela tiden så jag knappt haft tid att sitta vid en dator, annat än på jobbet. Och när man suttit vid en dator under åtta timmar en dag så är man inte så sugen på att sätta sig vid datorn hemma. Men nu gör vi ett förösk iaf!

Senaste veckorna (när skrev jag sist egentligen?) har mest bestått av jobb, men vi har också hunnit med lite älgspaning, och såklart den vanliga motionen av hundarna, cykling varannan dag ungefär. Igår så var vi iväg och fiskade, pappa och jag. Vi åkte till sjön där vi har båten. Det var strålande sol och nästan vindstilla där på kvällen, hur skönt som helst!
Fisket då? Jani, abborrarna var inte riktigt på hugget, men det blev till sist sex stycken på runt halvkilot som ska få tjäna som middag ikväll. Rökt abborre är så fruktansvärt gott!
Jag fick också en gädda, men den fick bli rävmat.
När vi höll på gjorde upp fiskarna så skulle jag skölja ur hinken, och stod på två stenar, precis när jag böjde mig ner mot vattnet så slant ena foten iväg och jag fick sommarens första dopp! Haha! Vattnet var ialla fall varmare än väntat som tur var!

Förra veckan blev en älg påkörd i Dödre, en ko som tyvärr hade mjölk i sig. Lite trist att kalvar ska dö för att deras mamma blir påkörd. De hittade dock aldrig igen kalven så de gick nog björndöden till mötes, eller så svalt den ihjäl.

Appropå björnar!
Det har varit en mängd olika björnar synliga på markerna och kring Gillhov så till hösten kan det bli spännande.
En av björnarna fick min bror se, och sen åkte han hem efter Nittro för att prova spåra lite där han sett björnen. Hunden visade helt klart intresse och tyckte det var spännande med en ny doft i nosen. Sen skulle brodern åka hemöver igen och då kom björnen fram på vägen igen! Då tog han ut hunden så att han fick se den, först slokade svansen lite men sen började han skälla på den och vill komma lös! Som närmast var de trettio meter från björnen. Kul att hunden visar lite intresse, även om man inte vet hur han beter sig när han är lös och kommer uppi en björn.

Nu ska jag gå ut i solen en stund och sen blir det fika på bygdegården som öppnar sitt sommarcafé och loppis idag! De håller öppet varje lördag hela juli, så om du har vägarna förbi Gillhov så är det helt klart värt ett besök!
Annars kan ni ju alltid hälsa på mig! :)


Hoppas alla får en jättefin helg och att ni alla är medvetna om att det bara är drygt två månader kvar tills älgjakten brakar lös!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0