Äntligen älgjakt!

Efter ett låååångt uppehåll är det dags att skaka liv i bloggen igen. Älgjakten har ju officiellt redan startat, men vårat lag börjar inte jaga förrän på lördag. 
 
Vad har jag egentligen haft för mig sen sist?
Ja, först av allt hade vi ju en superdålig vinter med lite snö, mycket halka och en hel del stormar. I april påbörjade jag mitt examensarbete för min masterexamen. Under ett helt år arbetar jag nu med artbildningsprocesser hos sik, där jag främst tittar på divergens i morfologi, närmare bestämt hur gälräfständer och prefererat dietval påverkas över en tidsperiod av sikintroduktioner. Kort sagt, jag analyserar maginnehåll hos några hundratal sikar. Så här kan det se ut:
 
En petriskål full med copepoder (hoppkräftor) från en planktonätande sikmorf

I sommar jobbade jag på R-taxen, eller ja. Jag försökte jobba på R-taxen i sommar. Men en överbelastad muskel i skuldran satte effektivt stopp för all typ av ryggsäcksbärande i skog och mark. Några veckor hann jag dock jobba innan jag fick anse mig besegrad och sjukskriva mig. Att vara sjukskriven är inte alls särskilt kul, inte ens när svensk sommar visar sig från sin allra bästa sida, jag ville ju jobba!
Här får ni några bilder från den tid jag ändå hann jobba.
 
Större sileshår
 
Kontoret
 
Promenad till inventeringsyta längs Borgafjällens sydostsluttning
 
Lunchrum en varm dag i juli

Hundarna då?
Ja, de lever och frodas kan man säga!
I sommar har hela vår gård sett ut som en byggarbetsplats då vi inte bara byggt en gäststuga på gården, utan även två nya hundgårdar! De gamla revs, hundhuset flyttades (och ska visst bli redskapsbod till alla prylar som finns) och två nya hundgårdar har nu satts upp. Hundhuset har byggts inne i förrådet, och det var visst inte klart sist jag var hemma, men jag åker hem igen på fredag, då kan jag dokumentera även detta.
 
Pappan lägger tak på gäststugan
 
Nittro begrundar sin nya hundgård
 
Nittros hundgård längst bak och Vickes byggs i framkant. Hundhus med mat och värme har byggts inne i förrådet och i hundgårdarna har vi kompletterat med varsin betongtrumma till hundarna att kissa på.
 
Vicke levde livet som gårdshund några dagar innan han kunde flytta in i sin hundgård, han trivdes utmärkt med det!
 
Trött och nöjd gråhund-gårdshund!

När jag var hemma för två veckor sen så hann vi med två släpp med Nittro och ett med Vicke. Först var jag och pappa ute med Nittro, som gjorde ett bra första släpp även om han inte skällde på något. På väg hem från det släppet så fick jag äntligen se min första björn! Vi hade kört ca 300 m efter att vi lastat hunden i bilen och poff! så dök det upp en ensam stor björn på vägen. Den sprang längs vägen en bit och slank sedan ner i diket och ut i skogen igen. Vi markerade platsen (det var trots allt dagen innnan björnjaktspremiären) och sen åkte jag och brorsan dit på morgonen dagen efter och spårade med Nittro. Han höll spåret väldigt bra, men när vi släppte gjorde han som han är tränad - hittade älg att skälla på! Nåväl, det var ju spännande i alla fall!
 
Nittro suddig i full fart
 
Pappan på promenad i skogen

Nästa släpp blev ju med Vicke då, jag och pappan gjorde sällskap till skogs och släppte hunden i Skåltjärnberget. Han sökte mycket bra och hittade också älg, men den ville inte stanna alls så det blev inga skall men älgspåren som korsat våra spår gick inte att ta miste på när vi gick förbi dem på väg tillbaka mot bilen.
 
Pappan och jag i skogen
 
Vicke kommer tillbaka efter sök/älgvallning

Jag åker hem på fredag (eller lördagmorgon) och sen så är det älgjakt i nio härliga dagar! Jag håller alla mina tummar för bra jaktväder, glada hundar och många ståndskall!
Har fått rapporter hemifrån att Vicke har varit halt i veckan, på den sida där han är opererad. Inte bra! Vi får hoppas att det bara är tillfälligt och inget vi måste dras med i höst.
 
 
Vi hörs snart igen!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0