Tre dagars jakt, två fastkörningar och en älgskjutning

Söndag 13/9
Under söndagen jagade vi alltså i Älgsjöhygga, jag gick med Nittro, pappa satt nere på pass 8 i Selet och Erik satt på pass 3 längs Kilån. Nicke gick också med hund. 
 
Med sydlig vind gick jag in från norra kanten, mellan Långtjärna och Älgsjön från pass 16. Jag hade väl tagit mig ca 200 meter när Nittro hade dragit ner mot Älgsjövägen och fick tag i älg, jag hörde när den passerade mig genom ungeskogen men jag fick aldrig se den. Meddelade på radion att åass 10 vid Älgsjöns norra strand fick vara lite uppmärksam. Mycket riktigt, ca 10 minuter senare smäller det två skott hos Anders på pass 10. Han fick skjuta en ensam ko som Nittro kom med.
Jag gjorde en hastig fram-marsch och hämtade hunden och gick tillbaka till där jag hade vänt och släppte på igen. Det var tämligen lugnt tills jag nådde frampå Getingberget, där försvann Nittro iväg österut. Medan han höll på med något därborta kom Nickes hund med en kviga som passerade nedanför mig. Jag hörde den när den brakade fram genom skogen ner mot Getingmyrdalen, men såg den aldrig. Den smet över nere vid Tommy på pass 22.
Minuter senare ser jag att Nittro gjort några krokar och vänt strax öst om Älgsjövägen och är påväg rätt på mig. Jag sitter på en sten i solskenet och ser en ensam ko komma upp över bergets högsta kam över hygget. Jag låter henne passera och meddelar samtidigt på radion att det är ett ensamt hondjur påväg neråt Getingmyrdalen. Hon lyckas dock öveelista oss alla och smiter mellan pass 21 och 22 där inget av passen når att se. När vovve kom tillbaka bröt vi såten.
 
Sen skulle vi hämta Anders älg. Det blev en oväntat lerig och blöt historia eftersom vi lyckades köra fast i ett lerhål med Vimecen! Efter några om, men och alla möjliga metoder så kom vi loss efter ca 1,5 timmar.
 
Lerigt var ordet
 
Hej och hå
 
Min käre fars uppsyn mitt under arbetets gång
 
 
På eftermiddagen jagade vi i Dösjöbränna, helt utan framgång. Jag satt på pass 24, pappa på 23 och Erik gick med Kitos. Andre hundförare var Nicke. En ko med kalv försökte smyga ut vid Sören på 22an men de fick vind och vände iväg och försvann!
 
 
Måndag 14/9
Måndagsmorgon. Jakt i Norknularna stod på schemat! Jag hade dragit pass 12, norr om Norvägen. Pappa satt på 9 vid Storåksjön och Erik satt på pass 24. Hundförare var Micke med hunden Ozzy och Anders med ins Zeb. Jag hade skämtsamt sagt till Anders dagen innan att det ar bra att det var hans hund som skulle släppas, för han brukar ju alltid komma med älg till mig. Så blev det även denna gång!
 
Jag kom tidigt på pass eftersom pappa körde ut mig innan han åkte till sitt pass. En kvart innan utsatt tid var jag installerad och beredd på passet. Det var en lite kulen morgon, lite gråaktigt ljus och sydostlig vind. Vid tio i sju hörde jag tydliga ljud av en älg som närmar sig. Kvistar bröts och det tydliga "stompstomp":et av en tung kropp mot skogsmark kom allt närmare. Långt ut till höger skymtar en älg mellan granarna, den är väldigt röd och eftersom jag bara såg ryggen så trodde jag det var en kalv som kom. När den kom ut på öppnare mark konstaterar jag dock snabbt att det är en kviga, men att den aldrig kommer komma i skjutgatan om den inte kommer närnare. I samma sekund vinklar den rakt mot mig för att sedan vika rakt ut i skjutgatan på ca 60 meters håll. Jag gjorde ett försök att få stopp på den genom att vissla men då det misslyckades avlossade jag ett skott i farten. Allt kändes bra och älgen trillade ca 40 meter senare, precis brevid nästa skjutgata.
Någon minut senare kom Anders hund i spåren. Jag tackade för gott samarbete igen (andra gången jag skjuter älg på just det passet när Zeb kommer med älgen), kopplade hunden,vände älgen och började ta ur.
Plötsligt hör jag något som knakar bakom min rygg och där kommer ju Mickes hund! Tur att jag hade kopplat Zeb för han blev riktigt arg när det kom en till jycke till hans älg. Jag gjorde ett rådigt ingripande och kastade mig över Ozzy innan han hann utmana Zeb alltför mycket, lyckades lirka upp radion ur jackan jag hängt ifrån mig och fick tag i Micke. Båda hundförarna anlände inom en kvart och jag kunde efter att de avlägsnat sina hundar ta ur kvigan i lugn och ro.
 
Zeb och älgen
 
Senare under dagen sköt både Lars N och Tord varsin oxe. Grattis till dem! Pappa och Elof kom med combitracen och hämtade min älg, sedan fick vi åka till Lars och hämta hans älg! Då passade vi på att ägna oss åt lite combisurf, nästan-fastkörning och skratt.
 
Pappa kör iväg med min älg
 
Jag surfar combitrac, Lars N kör
 
Pappa och Nicke fick också åka med
 
Åhnej, hela maskinen påväg ner i skiten!
 
 
Tur det finns back på maskinen! Loss kom vi och tur var väl det...
 
Lars, combitracen och älgen
 
På eftermiddagen skulle vi jaga norr om basvägen i Sutterviken, jag fick pass 20, längst ner längs basvägen. Pappa satt på ett specialpass mot Krongränsen nere vid Näkten och Erik satt på ett pass som jag just nu helt glömt bort! Inget sköts på eftermiddagen även om flera av passarna såg älg.
 
Micke och Amanda försvinner upp längs basvägen i Sutterviken på väg ut på eftermiddagsjakten
 
 
Tisdag 15/9
Idag jagade vi i Skåltjärnberget/Myrbärfloberget på morgonen. Jag satt på pass 9 vid norra änden på Långtjärna, Erik satt på pass 1, Fettja, och pappa skulle gå med Nittro. Andre hundförare var Anders med Zeb.
Allt var tämligen lungt på mitt pass, Lars N fick såsmåningom skjuta en oxe på pass 11 vid Kyrkkilen och Nittro skällde på älg som tyvärr gick ut på grannlagets mark.
 
Under eftermiddagen jagade vi i Dösjöbränna igen, jag satt på pass 13 i Mota, pappa på pass 12 och Erik gick med Kitos. Andre hundförare var Nicke. Bägge hundarna skällde på älg men på mitt pass hördes inget eftersom vinden tilltagit avsevärt. I slutändan fick Tord skjuta en oxe på pass 1. 
 
Kitos är en stor och mysig knähund!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0