Tisdag 11/9

Så var det då dags, den här dagen skulle jag få sitta på det beryktade pass 10 i Svarttjärnriset. Jag utrustade mig med extra ammunition, skosulor med värme och en lätt packning - dvs jag bortrationaliserade en av tre jackor. Det var ju trots allt nära 15 grader varmt.
 
Var på pass klockan 05.52, efter att ha vadat fram i passets alla tomhylsor (okej, nu kanske jag hittar på) och skickat Lars T vidare till pass 4. Det hände sedan absolut ingenting, tills det plötsligt smäller nere på pass 24 i andra änden av trakten. BO hade skjutit på en liten oxe, men vid närmare undersökning hittade han inte igen älgen. Medan de som satt på södra kanten fick börja posta om och få dit Vicke för spårning så avvaktade vi andra.
 
Micke meddelade på radion att hans hund befann sig utanför trakten, bakom mig, kanske med älg. Jag satt på helspänn och väntade på storoxen...
 
Så ser jag den, längst bort på myren ca 200 meter bort kommer älgen.
En pinntjur.
Haha!
Den knallade utan större hets över myren, jag vinkade åt den och sa att han fick klara sig den här gången. Mickes hund Boss kom 3-5 minuter efter. Och efter ytterligare 4 minuter smäller det ett skott uppe i berget framför mig.
 
Utsikt söderut från pass 10, ca 200 meter bort kom oxen
 
Det visar sig att oxen inte alls fick klara sig utan Micke klippte till på den när den kom tjavandes genom skogen. Grattis till Micke, som också fyllde 50 år i söndags. Dubbelgrattis liksom!
 
Hur gick de för de andra då?
Ja, efter att Vicke spårat den 3-4 kilometer konstaterades att den var frisk. De hittade inget blod, hår eller annat av intresse.
 
På väg att hämta älg
 

Skytten Micke med Boss och en blundande Lars T

Nicke gick själv i ett egetområde med unghunden och lyckades skjuta en kalv på gångstånd för honom. Så totalt blev det två älgar idag.
Och jag fick släpa tillbaka min extraammunition till bilen... Bästa passet på skogen? Jag säger BAH!
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Utsikten jag tog kort på igår
 

Vitmossahällar (och som den biolog jag är måste jag påpeka att det inte är vitmossa utan renlav)
Också från igår
 
 
 


Kommentarer
Majsan, Lindsjo taxar

Vilken härlig dag du haft...synd att han inte sprang mot dig i stället. Vilka fina bilder du tar, gillar den med berghällen o mossan.
Just nu blir det ju inte så mycket jakt i bloggen men snart så. Har ju börjat ta upp mitt fotointresse så nu blir det ju mycket sådant i bloggen. Motiven är ju helst rådjur, älg, fåglar men en hel del naturfoton.
Lite om hundarna, varit på anlag spår med unghundarna vilket de klarade fint. Nu väntar vi på första oktober...

Svar: Jag älskar dina foton (men jag är värdelös på att kommentera) Du är duktig på att fånga stämningen i bilder. Man kan känna att man står där och ser dimman fly över vatten och ängar.
Vimlan

2012-09-11 @ 17:58:27
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Danne.

Haha... Kan undra vem som har slängt alla tomhylsor på de passet? Ja vet vem de är, men springer inte med skvaller. :) / Danne.

http://kvistabo.blogspot.se/2011/09/lyckad-algjaktsvecka.html

Svar: Hehe...
Vimlan

2012-09-12 @ 20:02:03
URL: http://kvistabo.blogspot.se/
Susanne

Kul att läsa om din dag, härligt språk du har med skön action =)

Svar: Tack, roligt du tycker det!
Vimlan

2012-09-12 @ 22:00:02
URL: http://jaktliv.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0