Jaktdagar

Fredag 7/9
Jag följde med pappan på en tur i område 17, Norknularna. Vi släppte nere vid gamla pass 11 längs Norvägen och gick sedan uppåt stickaren mot storhygget på Stensjöberget. Första sträckan är inte så intessant, hygget är ENORMT och tar ett tag att passera, men står det älg där brukar det kunna bli lite fart. Någon älg fanns dock inte där denna dag, så vid änden av vägen vek vi av in på Haldo Hansson-stigen. Nittro sökte riktigt bra och plötsligt kom han fram till oss, jätteivrig och pep. Vi blev förstås brydda och tittade på varandra och sa samtidigt "Jamen, ta dom då!". Då stack han ut på hygget mot stickarn där pass 1 och 22 finns. Jag och pappa gick ut i hyggeskantan och sattes oss ner för en fika medan hunden drog iväg. Efter ett tag hör vi lite knak och eventuellt ett älglock, på pejlen visar det att hunden har varit på väg mot oss, men tvärvinklat precis innan vår spår, troligen älg han hade med sig. Han släppte efter ca 20 minuter och kom tillbaka till där vi satt.
 
Vi gick sedan vidare förbi Kyrkskiftet och ner mot svensktallgallringen närmast Holmtjärnkojan. Hunden var borta, men medan vi står där hör vi hur det knakar framför oss, och det är tydligt att det kommer en älg. En minut senare kommer det en liten pinntjur med ena hornet fejat och springer på tio meter ifrån oss. (Och jag förträngde att jag hade kameran med mig, annars hade jag bjudit på en bild.) Hunden låg ca en minut efter.
Det här bar iväg runt oss, sen mot Holmtjärnberget och så runt det, sen blev det stopp nästan uppe på högsta på berget, men det stod bara en kort stund sedan drog det iväg och vovve kom såsmåningom tillbaka.
 
Nittro kommer tillbaka efter sista rejset

Efter det börjar vi röra oss mot stickaren som går in vid Haldo Hansson-portalen, men hunden drar iväg och får förmodligen tag i älg vid saltstenen vid Storstensjön för han gör en redig tur på nära en kilometer. Tyvärr blev det aldrig stopp och han kom tillbaka efter ca en halvtimme.
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Lördag 8/9
Dags för den riktiga uppstarten av älgjakten!
Vi samlades halv sex på skolan i Dödre för att dra pass och bestämma hundförare. Det blev Erik med Nittro och Elaine med sin tik som skulle gå i Svarttjärnriset. Själv skulle jag sitta på pass 23 mot Kronlinjen. Där har jag suttit förr, och då såg jag två älgar där, det är ett riktigt trevligt pass!
För att göra en lång historia kort så hände det inte så mycket alls, ingen älg blev det skjuten men jag fick se en liten pinntjur som passerade förbi mig i flygande fläng allra längs bort i änden på myren där jag satt, det var aldrig skottläge på den raketälgen!
 
Såt nummer 2 blev Bröttjärnberget och där skulle jag gå med Vicke och Nicke skulle gå med sin gamla kämpe Arro.Vovve och jag gick södra biten och gick därför in stigen längs hårdbacken som man brukar gå till passen i Getingmyrdalen, mycket vindfällen var det kan jag säga! Stigen var som en smärre hinderbana även för sådana vältränade och smidiga brudar som jag. Haha!
Nåväl, hunden drog iväg två resor mot pass 12 och 14 längs Norvägen och Tord som satt på 12 sa senare att han hört älglock och lite skall där, så Vicke hade skickat ut något mellan de två passen.
Jag passerade över högsta på stigen och vek ner mot en grankultur, hunden sökte på men det verkade vara tomt på älg. Såsmåningom kom vi ut på Älgsjöstickarn (som inte ska blandas ihop med det flertalet Älgsjövägar vi har) och jag bestämde mig för att ta en annorlunda väg upp på Bröttjärnberget för att få med mig hela berget. Jag gick rätt över hygget och upp på nästan brantaste partiet i bergets sydöstra ände, det är riktigt mystisk urskogsliknande miljö där. Mitt drag var smart, Vicke fick tag i älg som drog iväg upp på Älgsjöberget och sen ner mot norra änden av Bröttjärna, men vid bäcken släppte Vicke, han var då ungefär en kilometer bort. Det tog ett tag för honom att komma tillbaka men när han gjorde så, då bröt vi.
 
Vi gick alltså tomma första jaktdagen med laget
Något som inte var tomt var våra magar efter den årliga middagen i Nordammen på kvällen, men det är en helt annan historia.
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Söndag 9/9
Under gårdagskvällen bestämdes att vi skulle jaga Älgsjöhyggena och pappa gick med Nittro och Elaine med sin tik. Jag satt på pass 21 i Getingmyrdalen, passet är flyttat sen ifjol och står (återigen) på ett riktigt trevligt ställe. Någon älg fick jag inte se, men när området var färdigjagat hade Simon skjutit tre älgar på pass 6 bakom Dammen. Woopwoop!
Han hade skjutit en liten kalv vid sjutiden på morgonen och sen sköts älg två och tre fälldes efter efter att Nittros ståndskall (han skällde ca 20 minuter) gått loss och gått över Kilåa. Jackpot kan man säga!
 

Anders och Tommy kör Vimek

Tommy hjälper till att styra ombord en ko på dragaren, Sebastian övervakar
 

Tommy, Sebastian och Lars T lastar kalv
 

Anders styr Vimek medan grabbarna i bakgrunden drar fram kalv nummer två
 

Pappa och finaste Nittro
 

Ekipage med älgar
 

På väg tillbaka till bilden. Den vilde skytten Simon i mitten, flankerad av pappa och Nittro samt Sebastian

Under dagen föll även en kalv för en kula från Nickes gevär, han gick själv med sin unghund.
Innan vi var klara med dessa fyra älgar så var klockan över 15 och vi beslutade att inte jaga mer idag. Så nu är jag hemma och väntar på min klasskamrat Jerk som ska komma och gästjaga i tre dagar hos oss.
 
 
 


Kommentarer
Majsan, Lindsjo taxar

Vad trevligt att läsa om dina jaktdagar, du skriver bra. Härlig terräng ni har...gäller att kunna köra bra med fyrhjuling där :-) Fin bild på din pappa o Nitro.
Ja kamera måste du alltid ha med dig :) annars är ju dagens häftiga telefoner bra...(jag har en enkel då)

2012-09-09 @ 23:32:43
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0