Vickejakt

Idag var det Vickes tur att komma ut i skogen. Förvisso hade pappa Nittro med sig, men för mig var det Vicke som gällde.
 
Det var runt 5 minusgrader när vi klev upp och åkte till Dödre. Vi fick börja med att såga ner kalven jag sköt häromdagen och hänga in den i det mindre kyliga kylrummet. (Inte bra att älgkropparna blir för kalla för fort)
 
Sen var det dags!
Jag gick in från rishygget vid Gristjärnbäcken, Vicke sökte riktigt bra och fick såsmåningom tag i älg i ett par omgångar innan vi nådde ner mot landsvägen. Ingen av älgarna ville dock stå, vilket skulle kunna bero på att det blåste ungefär storm. Om jag var älg skulle jag ha varit rätt orolig en dag som denna!
 
Jag kopplade vovve när jag passerade över landsvägen och släppte sedan nedanför vägen igen. Där fick han tag på ko och kalv nästan på en gång men de drog rakt över landsvägen och upp på ovansidan. Hunden kom tillbaka efter ca tio minuter. Sedan gjorde han en tur framåt där Erik sköt kalven förra torsdagen men kom tillbaka efter en kvart.
Han fortsatte söka riktigt bra och när jag kommer ut i fin gallring så ser jag den här:
 
En liten ren!
 
Vicke brydde sig inte om renen alls utan försvann uppåt vägen. Jag tog några kort på renen och hade precis stoppat ner kameran när det plötsligt kommer en kviga travande genom gallringen med Vicke ca en minut efter. Woop, synd jag hade stoppat undan kameran!
 
Älgen drog ner mot Näkten och vände bakåt mot Harrbäcken där hon förmodligen gick över, men det ville inte Vicke göra så han kom tillbaka.
 
Jag fortsatte framåt och skulle precis till att ge mig och gå upp till vägen igen när Vicke försvinner ut framför mig på hygget, jag avvaktar.
När han kommer tillbaka tänker jag "Ska ringa pappa och höra vart han håller hus..." och börjar gå framåt. Då står det en älg bakom ryggen på mig!
Inte samma älg som tidigare, detta var en ko (med lååång snok) som tog till schappen i 180 när hon såg mig. Undra vem som blev mest övverraskad egentligen?
 
Såå...
På de sista 300 meterna jag gick så stod det minst 4 olika älgar. Ko+kalv, kviga och ensam ko.
 
Lite bilder:
 
Försökte ta en fin bild på lite vatten med min enkla digitalkamera, blev sådär
 
Världens vackraste Vicke
 
Vicke och geväret under en liten rast

Imorrn blir det jakt med laget igen, skoj skoj!
 
 
 


Kommentarer
Majsan, Lindsjö taxar

Vad härligt du har...Vicke är jättefin på bilden. Ja man får ha kameran beredd. Det är faktiskt lite som jakten...fotojakt...ta den där bilden, smyga, spana...mina älgar var inte på älgfältet ikväll. Imoergon är det älgjakt hos oss. Hur stor areal har ni att jaga på och tilldelning.

Svar: Nu är jag inne på sista veckan med ledighet så min jakt (på barmark iaf) är inne på slutspurten. Nästa gång jag är inne på ståndskall ska jag prova ta kort, oftast glöms ju det bort i villervallan. :P
Vi jagar på nästan 6000 ha och har i år en tilldelning på 22 kalv och 26 vuxna djur.
Vimlan

2012-10-26 @ 21:48:05
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0