Snöfall och levande rotvältor.

Måndag 15/10
Igår jagade vi i Norknularna på morgonen, jag skulle sitta på pass 8, alltså nere i Selet. Pappa gick med Nittro och Micke med Boss, Erik gick i ett eget område med Kitos.
 
I Selet var det lugnt, jag gjorde upp en mysig tjärvedeld, men hade i övrigt total tystnad. Jag hörde inte ens något på radion förrän efter ca 2,5 timmar då pappa stod uppe på högst på Stensjöberget. Han skulle då ge sig ner mot gallringen mot pass 12 och 13 och sen skulle han vara klar. Han går in i gallringen men får inte tag i nåt, passarna har suttit rätt länge så när han tror att jycke är på väg tillbaka ger han klartecken till jaktledaren att bryta jakten, utom med de två nordligaste passarna som får sitta kvar.
 
Precis då tar Nittro upp, i medvind bakom pappas rygg. Attans!
Pappa ser ko och kalv som går iväg över hygget i norra kanten av det gigantiska Stensjöbergshygget. Men det är inte dem som Nittro skäller på för han står kvar och fortsätter skälla. Tyvärr så går det loss och rakt på pappas spår.
Stople ut - igen.
 
När Tommy kom och hämtade mig i Selet så visar det sig att Nicke skjutit en liten pinntjur för Mickes hund nere på pass 9 vid Åksjönäset. Grattis!
 
Kitos hade skällt fågel i två omgångar och faktiskt vidgat sitt sök lite mer, nu söker han uppåt 300 meter. Det tar sig med den lille skrutten! Dock hade han krockat lite med en sten och skrapat upp lite hud på ena frambenet, men det var inget allvarligt.
 
På eftermiddagen så jagade vi norr om basvägen i Sutterviken, jag satt på pass 8, även kallat Åke-passet.
Jag hann sitta på pass i exakt 30 minuter innan vi bröt, Lennart sköt en oxe på pass 23. Grattis!
 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Idag
Idag skulle vi jaga i Svarttjärnriset igen. Pappa gick med Nittro och Elaine med Zita, jag satt på specialpasset pass 16 och brorsan på pass 12.
Under natten hade snön vräkt ner och det låg ett lager snö på backen. Det var en spännande biltur till Dödre med brorsan som hade sommardäck på bilen! Snön har för övrigt vräkt ner hela dagen, först nu har det blivit uppehåll.
 
Väl på plats så skulle jag smyga ut till mitt specialpass som inte ligger vid pass 16 utan en bit i från på ett hygge. När jag gått ca 50 meter ser jag något svart där ute på hygget mitt bland all snö och omkullfallna träd, det ser precis ut som en rotvälta. Jag tar ytterligare ett par steg och plötsligt får rotvältan ett huvud och kastar om och börjar springa. Det var visst en lite översnöad pinntjur och inte en rotvälta! Haha, så kan det gå!
 
Senare sköt Lennart ner den när den varpå väg att runda tjärna som vi hade emellan oss.
Bert-Ove sköt en kalv ockå nere på Mota där jag satt i lördags.
 
Snöig tjej

Det kom även förbi ett ensamt vuxet djur över hygget när jag suttit ca en timme, men den sprang så långt borta att jag inte ens kunde urskilja var det rörde sig om för sorts älg.
 
Imorrn jagar vi i Brann, det blir spännande, det var evigheter sen jag jagade där!
 
 
 


Kommentarer
Majsan, Lindsjo taxar

Va kul att du fick sen en älg i a f.....med snö på :-)
Va kul och jaga på så stort område vad det verkar och duktiga hundar. Vi jagar på 1700 hk delat på 2 varav den större är 1200. Den mindre marken är 550 hk. Vi arrenderar av Sveaskog.
Håller tummarna för dig...

2012-10-16 @ 22:23:47
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0