Lördag 22/9

Lördagens jakt inledde jag med att låna Kitos och gå en vända själv uppe i Gruvberget. Det var första gången jag gick själv med honom i år. 
Han springer fort denna jycke, det kan man ju inte dementera iaf!
 
I alla fall, med tanke på hans än så länge nästintill obefintliga sök, så smög jag försiktigt och tystare än allt ur bilen och släppte vovve och började smyga fram över hygget jag var tvungen att passera innan jag nådde in i själva Storslättberget.
Jag ser att Kitos plötsligt börjar bete sig lite underligt, han blir en deci högre och studs-smyger framåt. Jag smyger fram några steg och ser att längst bort på hygget, ca 200 meter bort står det en ensam älg och betar.
Kitos hade ingen vind av den eftersom den låg snett från oss. Samtidgt hade inte älgen vind av oss heller. Åh, så spännande!
Kitso blev dock lite förvirrad av den luktfria varelsen och satte sig på betryggande hundra meter från älgen och man kunde riktigt se hur han funderade på vad han skulle göra med det där stora grå!
 
Älgen fick till sist nys på oss och klev iväg bort från oss. Sjukt roligt att få kika på en älg ett tag iaf!
Förmiddagen fortskred utan några större äventyr, eller ja, hittade en björnskit men det var ju ingen björn kvar så det var ju inte alltför spännande.
 
De andra i laget hade inte fått tag i någon älg på morgonen, förutom Nicke som skjutit en ko. Vi omorganiserade oss och passade ut för Skåltjärnberget, Anders skulle gå med sitt nyförvärv - en hällefors/gråhundskorsning.
Och genast blev det drag på skogen!
Jag satt på pass 23, pappa på grannpasset. Och kort efter att Anders släppt hunden kom han ut med ett tvåkalvskoekipage rakt på pappa som sköt en av kalvarna.
När han pratar med Anders visar det sig att han ungefär exakt samtidigt också skjutit en kalv vid Långtjärnstranden. 
 
För att effektivisera så åkte jag och pappa upp med hunden till Anders när de repsektive skyttarna tagit ur sina fällda vilt. 
Jag var tillbaka på passet strax efter.
 
Zeb, Anders hund, får ett hetsigt upptag uppe i Skåltjärnberget och strax därpå smäller det. Anders sköt en kalv till! Woopwoop!
 
Vi avbröt jakten där med tre älgar i backen. När jag och pappa når slakteriet för att hämta dragaren nås vi av beskedet att Lars, som gått själv med sin karelare Birk på eftermiddagen, också skjutit en älg,
 
Så totalt blev det fem älgar denna dag. 
 
Bilder finns från dagen, men jag sitter vid en dator där jag inte lagt in dem, så de får bli en annan dag.
 
Imorrn kommer historien om Nittro och när han drog en "all-nighter".


Kommentarer
Majsan, Lindsjo taxar

Kul att läsa om dina äventyr där i norr. Nu är vi igång med jakten. Varit 2 lyckade dagar även om vi inte sköt något rådjur. Nu är det älgjakt på måndag och vovvarna får tyvärr inte komma ut på ett tag.

Svar: Imorrn drar jakten igång igen häruppe, precis som hos er! Åh! Rådjursjakt som är så ROLIGT!
Vimlan

2012-10-02 @ 22:51:21
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0