Kort rapport för måndag, tisdag och onsdag

Måndag 9/9
 
Dagens var vigd åt att jaga i Norknularna, jag satt på pass 3 vid Tjutbulillmyra, pappa satt på pass 19 utefter Grisvågvägen och brorsan satt i Sundet på pass 16, det pass där han sköt sin 18-taggare för ett gäng år sen. Jag såg inget, hörde inget på radion och hade inget ryggstöd på passet = ont i min stackars rygg. Micke och Nicke gick med hundar.
 
Utsikt från pass 3
 
När vi bröt visade det sig att Micke skjutit ko och kalv för sin hund Boss nere mot Storåksjöstranden.
Det tog rätt länge att hämta igen de älgarna och vi jagade inget mer den dagen. 
 
Slakteriarbete med Håkan och Walter
 
Hårt arbetande Sebbe
 
 
Tisdag 10/9
 
Denna dag skulle Älgsjöhyggena jagas, jag satt på pass 14 vid Rasvillflon, Erik satt på pass 2 bakom Dammen och pappa gick med Nittro och Nicke med sin hund.
 
Pass 14 är normalt ett ganska fint och bra pass, man sitter längs en vinterbasväg i skogen precis där den mynnar ut på en myr. Jag kände mig därför rätt tillfreds på vägen till passet, men se det skulle jag inte gjort! När vi nådde fram till plan där Erik skulle släppa av mig så inser jag att de börjat avverka där. Skotaren gick bakom min rygg hela tiden vi jagade, omän de lämnat en 20 meters kantzon mot vinterbasvägen och myren så hördes maskinerna väl. Jag höll på bröt ihop! 
 
Nittro tog upp älg nästan direkt och det stod i upptaget. Men självklart kom det strax efter upptaget en bärplockarbil och körde in längs vägen som var närmast ståndskallet så det blev stört och sprang iväg. Vovve kom tillbaka efter ett tag och pappa fortsatte. Han kom senare under dagen förbi med en ensam kalv också, men pappa fick inget tag på den.
 
Nicke sköt en kviga som kom och sprang genom skogen. 
 
När denna kviga skulle hämtas så började strulet. På vägen ut så slutade drevet på vagnen på Vimecen att fungera, på vägen tillbaka fastnade de i ett dyhål, fick gashäng och lera överallt. Sedan hakade maskinen fast på en stock i leran och fastnade på riktigt. När de skulle vinscha sig upp så gick vinschen sönder också!
Vi fick hämta den andra maskinen på skolan, lasta om älgen till den och åka med den till skola. De lyckdes laga vinschen och kom loss, men drivet på vagnen var det värre med. Det mekades och skruvades därför hela eftermiddagen och ingen mer jakt blev det.
 
Eller ja, Erik var ut med Kitos men det blev inget.
 
Ett gäng älgjägare med fastkörd och trasig maskin
 
Fastkörd
 
Nicke mekar vinsch
 
 
Onsdag 11/9
 
Idag jagade vi Bröttjärnberget från morgonen, jag satt på pass 4 närmast byn. Ett pass jag aldrig suttit på förut, men det var sjukt fint och mysigt! Jag fick en underbar soluppgång strax efter att jag anlänt till passet. 
 
Pappa gick med Vicke och Erik satt på pass 22 i Getingmyrdalen.
 
Soluppgång och dimma
 
Jag fick också se en ensam älg, men jag hade henne bara rakt framifrån och var osäker på om hon hade kalv eller inte så hon fick vara.
 
Micke satt på pass 10 vid Älgsjön och fick skjuta sig en liten pinntjur.
 
Pinntjur och skytt
 
Lastar älg
 
Rastvila 
 
Älgens öga
 
Sundsvallarna surfar älgdragare
 
På eftermiddagen så åkte jag till Skåltjärnberget med Nittro, han hade igång tre älgar där, varav han skällde ca 10 minuter på en, men den tog till schappen och flydde in på Kronans. Medan han jobbade med det djuret så störde han även en kviga/ko som kom springande rakt på mig. Älgar är stora när de står upp! :P
Jag hade dock lämnat kameran i bilen för omväxlingsskull, så det blev inga bilder tyvärr.
Nittro gjorde ett bra jobb även om älgarna inte ville stå denna dag.
 
Pappa och Erik hade åkte till Norknularna med Kitos. Han hade sökt riktigt bra och skuffade fram en tvåkalvsko hos pappa som satt på pass. Dock så kom de med fyrsprång så det var inte läge att skjuta något. Hunden skällde ju heller inte för den delen så...
 
Imorrn är det nya tag i Brann.
 
 


Kommentarer
Majsan, Lindsjö taxar

Kul att läsa om era jaktdagar. Vacker bild på soluppgången du fick.
Lycka till o hoppas älgarna kommer till dig!

2013-09-12 @ 20:10:17
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0