Oktoberjaktens första tre dagar

Lördag 12/10
I lördags var det så äntligen dags för älgjakt igen! Jag hade kommit med tåg från Umeå på fredagen och var peppad på jakt!
 
Vi skulle jaga i Svarttjärnriset, jag satt på pass 2 i sundet mellan Sundstjärna och Skåltjärna, ett väldigt fint pass som jag besökte för första gången i mitt liv. Pappa gick med Nittro och Micke gick med Boss. Erik satt på pass 9. 
 
Första timmen var lugn, men vid kvart över nio tog Nittro upp nere mot Lillstensjön. Spännande och härligt att lyssna på ståndskall i den solklara morgonen. Plötsligt small det två skott mot väst, Nicke sköt en oxe på pass 13, Mota. Och vilken oxe sen!
 
Nittro skällde i nästan 2 timmar innan älgarna fick nog och simmade över Lillstensjön, pappa lyckades inte skjuta pga för mycket björksly och dålig vinkel mot passare på andra sidan sjön.
 
Skytten med sin son och sonens kusin

Med lite god vilja har den 23 taggar
 
På eftermiddagen blev det ingen jakt, vi skulle äta middag i Dammen vid 18-tiden och det var tajt om tid efter att vi hämtat rätt på den här oxen. Stor grattis till Nicke som sköt den!
Den var dock inte så tung - 234 kilo.
 
 
Söndag 13/10 
Söndagmorgon vigdes åt jakt i Älgsjöhyggena, jag satt på pass 11 bak vid Kyrkkilen. Pappa satt på pass 4 vid Norån och Erik satt på pass 16 mellan Långtjärna och Älgsjön. Elaine gick med sin tik och Anders med sin blandras.
 
Elaines hund fick upp mellan sjöarna, men det gick lite hit och dit och till sist smet det ut. Efter ett tag kom det ett gäng älgar förbi vid Sebastian på pass 12 vid Långtjärna och han sköt sitt livs andra och tredje älg. Grattis dubbelt upp! 
 
Oxe och kviga som Seb sköt
 
På eftermiddagen blev det Dösjöbränna, jag gick med Vicke och Micke med sin Boss. Jag gick in på västra sidan Dösjön vid Kruthtorpet. Vicke sökte på som vanligt, men plötsligt ropade Micke på radion, hans hund hade fått tag i älg nästan direkt och den hade gått rätt över området jag skulle gå och stod nere vid Näkten. Precis när vi höll på pratade hörde jag de första hundskallen från sjösidan. 
 
Vicke bryr sig inte i andra hundar så jag fortsatte framöver, Micke gick ner mot sjön för att prova gå på. Jag och vovve krånglade oss över Dösjöbäcken och strax därpå fick han tag i älg som gick rätt upp mot Loktjärna. Där uppe blev det stopp i omgångar, men aldrig riktigt stadigt. Han skällde lite grann väster om Lokbäcken, men sen bar det iväg och gick över bäcken, och då sket han i att följa efter. Han gillar ju inte riktigt vatten. Han tog sina bakspår tillbaka, men struntade i mina spår när han kom på dem och drog ner på byn. Jahopp...
 
Micke hade svårt att komma inpå, ungskogshygget ner mot Näkten är i sanning som en vägg. Det är verkligen sjukt svårt att ta sig fram där nere. Han provade att stöta det för att få något slags läge, men det verkade aldrig vilja fungera. 
 
Jag gick där på min väg i väntan på något resultat, ville inte gå ut på landsvägen utifall att jag skulle komma ivägen. Rätt som det var när jag kom genom en kurva stod det plötsligen en liten älg i vägkanten. Hade först svårt att avgöra vad det var eftersom solen stod lågt rakt över älgen. Men till sist såg jag en tagg på vänster sida, dock så avstod jag skott, det var så svårt att se med solen rätt in i kikaren och jag hade älgen rakt framifrån. Sen ville jag inte störa Mickes ståndskall heller som stod några hundra meter bort.
 
Lars sköt dock en kalv uppe på pass 18 vid Trättmyra, eventuellt var det samma älgar som Vicke jobbat med. Grattis Lars!
 
Angelica, Erik och Lars hjälps åt att lasta kalv
 
 

Måndag 14/10
Imorse jagade vi Piprörmyra, jag satt på pass 25 mot Sandnäslinjen, pappa på pass 23, lite längre upp. Erik gick med Kitos och Elaine med sin tik. 
 
Det var tämligen lugnt på vår kant, plötsligt small det ett skott en bit upp. Elaine sköt en kalv som Cita kom med. Grattis!
 
På eftermiddagen idag så blev det Skåltjärnberget, jag satt på pass 1 vid Fettja, Erik på pass 6 och pappa gick med Nittro. Hunden hade fått någon knäpp, han sprang åt alla håll. Men förmodligen var det älg han skällde precis vid bilen efter ungefär halv passet. Dock så sprang det nog bort.
 
Hos mig på Fettja kom det förbi en liten oxe i 180 längst ner mot Sundstjärna, hade inte en chans att skjuta. Så, det var den nionde älgen jag såg på jakt i höst. Undra när jag ska få skjuta?
 
Undra just vad Tommy hittat på för bus? En avkapad kvast, hmm...
 
Seb fick i alla fall skjuta sin fjärde älg på eftermiddagen, han satt på pass 18 och plötsligt kom en liten oxe och gick genom skogen. 
Det visade sig senare att Kronan skjutit på en tjur som kunde gått åt det hållet, ca en halvtimme innan Seb sköt. När vi flådde såg vi att det satt en extra kula i bogen, men som vinklat och inte orkat igenom in i lungorna. Vilken tur att vi var där och jagade och att det satt någon just där!  
Seb, grattis igen!
 
Ett älghämtargäng
 
Älg i solnedgångens ljus
 
Imorrn väntar jakt i Brann. Heja heja!
 
 


Kommentarer
Majsan, Lindsjö taxar

Hej!
Alltid lika kul o läsa dina berättelser. Vaddå liten älg Seb sköt?? Vore glad om vi hade sådan. Vi får bara skjuta över 6 taggar o de har vi inte . VI kammade helnoll idag, inte ett liv.
Läs mitt inlägg från rådjursjakten i söndags. Förstår hur du kände dig, fasiken va dåligt man mår. Hade fel choker i. Hur pinsamt är det då? Nåja det slutade ju bra fast på ett makabert sätt.

Svar: Ja, jag läste om den osannolika historien. Skönt ändå att allt gick bra, det är huvudsaken. Även om man grämer sig och tänkter igenom situationen om och om och om igen och tänker "om jag bara inte...". Men man lär sig alltid något!
Sebs älg är en ganska normal mellantjur här uppe, förstås lite skillnad om ni inte ens har uppåt 6-pinnar. :/
MEN ni har en väldigt jaktbar rådjursstam i alla fall, det har inte vi. Fast den här veckan har det setts en get med tre kid och en get med två, så bara lodjuren håller sig borta och vintern blir snäll så kan det bli några fler till nästa år.
Vimlan

2013-10-14 @ 21:11:04
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com
Majsan, Lindsjö taxar

Hej igen!
Undrar om Mickes hund BOss. Har han haft den länge??
VI hade en sådan i jaktlaget som hette Boss men fick komma uppåt landet då han krävde större marker som älghund.
Förresten är era kalvar större än våra.
Jo visst har vi rådjur men det är även rätt lokalt.
På en del håll här i SMåland är det ganska tätt. Vi har inte så mycket egentligen och kan inte skjuta hur som helst.

Svar: Boss har varit i Mickes ägo sen valptid, så det rör sig nog inte om samma jycke. Såklart är rådjursstammen varierande även här uppe, det finns ställen med en riktigt stark stam och andra helt utan.
Vimlan

2013-10-18 @ 20:03:05
URL: http://lindsjotaxar.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0