Utbildningsjakt

Tidigare i veckan blev pappa uppringd och tillfrågad att vara hundförare vid en jakt för ungdomar i Revsundskretsen, men eftersom pappa är på den årliga helglånga toppfågeljakten med "gubbarna" så fick jag istället den stora äran att prova få till nån form av harjakt för ungdomarna.
Jag fick låna en fin stövartik, Bjärmhöjden Ina, av vår granne och så bar det då av imorse. Hade rekat lite hare igårkväll och imorse, så lite koll hade jag på åtminstone en, mest troligt två, harar.

Vi samlades klockan nio vid skola i Dödre, och sen delade vi upp oss på två jaktlag, varav det ena skulle jaga med mig och det andra med en annan hund och förare, Jimmy Sjöberg med Inas kullsyster Bjärmhöjden Spela.
Släppte runt halv tio, och kanske runt en kvart senare slår tiken de första väckskallen och sen dröjde det inte länge innan haren var på benen. Det var dock en lurig rackare som lurade hunden både en och två gånger, men till sist så fick en i sällskapet skjuta haren.


Harjägare

De andra gänget hade också en jösse på benen, men det ville sig inte riktigt för dem utan haren slank mellan passarna om och om igen.
Vi bröt för lite lunch med eld och grillning, och en liten lektion i hur man tar ur hare. Sen var det dags för nya tag, mitt gäng och Ina fick dock inte upp nån mer hare, men det andra gänget provade släppa på samma hare som på förmiddagen och fick igång den igen. Men ännu en gång smet den mellan passarna flera gånger och till sist fick vi lov att ge oss.


Jimmy instruerar hur man tar ur hare

En mycket intressant dag där alla fick höra hardrev och många fick se hare. Hundarna gjorde bra jobb och det var riktigt roligt att träffa både erfarna, nyblivna och blivande jägare.
En lärorik dag även för mig, och en dag jag gärna gör om igen.





Ingen vet var haren har sin gång,
sa kärringen och satte snaran i skorstenen.





Kommentarer
Bella

skrattar bra slutord där ;)

2010-02-07 @ 09:53:33
URL: http://elfvendahl.blogg.se/
flojohan

Roligt att se en riktig harjägare ta ur en hare

/Johan

2010-03-11 @ 20:39:31
URL: http://flojohan.blogg.se/
Anonym

Tack för en trevlig jaktdag och fin blogg.

/Jimmy

2010-03-12 @ 10:45:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0