Mina åsikter

Som jägare förväntas du nästan alltid, av omgivningen, att ha en negativt laddad åsikt om de stora rovdjuren, gärna något i stil med "En bra varg är en död varg".
Alltför många gånger har jag också hört personer hänvisa till fenomenet Skjut, gräv och tig, och det kan alltså vara personer som i vanliga fall är helt normalt funtade.

Men det finns också de som faktiskt tänkt till kring det här med vargar, björnar och lodjur, och de människorna kan jag känna den största respekt för. Om de också kan uttrycka sin åsikt på ett begripligt sätt, då växer de i mina ögon.
Vi kan inte bortse från att det finns och kommer fortsätta finnas stora rovdjur i det här landet, oavsett om vi samtycker eller inte. Jag är för jakt på samtliga stora rovdjur som det idag förekommer organiserad jakt på.
För mig är det ganska självklart att på något sätt lära sig leva med rovdjuren, därmed inte sagt att de inte ska förvaltas på ett genomtänkt sätt.

Många gånger kan jag uppleva åsikterna som väldigt svartvita, på ena sidan de som absolut inte vill ha jakt på rovdjur (eller allra helst ingen jakt på något djur alls, men det är en annan diskussion) och på den andra sidan de som inte vill ha rovdjur alls.
Tyvärr är det oftast så att det är dessa extrema åsikter som kommer fram i media, och de med en sund syn på såväl jakt som rovdjur blir aningens förbisedda.

Vad tycker jag då?
Ja, som jag skrev tidigare är jag för jakt på stora rovdjur, men det är en skör lina att balansera på, hur det än är kommer någon av parterna att bli missnöjda. Med jakt menar jag alltså inte att rovdjursstammarna ska skjutas ner till spillror, utan som sagt förvaltas på ett genomtänkt sätt. Vidare bör också de som ägnar sig åt jakt på dessa djur vara väl medvetna om att de har många ögon på sig, och att det därför är extra viktigt att jakterna utförs på ett snyggt sätt.  

 

Jag tror att vägen till förståelse för jakt är kunskap, och det är jägarkåren själv som ansvarar för att ge omgivningen den kunskap de saknar.  När den asfaltsfostrade kollegan i lunchrummet frågar dig varför du dödar oskyldiga djur, är det oftast bättre att sakligt kunna framställa varför just du jagar och vad det ger dig, istället för att härja runt och idiotförklara människan. Många är det dagar jag mötts av irrationella åsikter om jakt, grundade på okunskap och massmedial inverkan. Men få är det dagar som jag inte kunnat ge människan möjligheten att ändra sin åsikt.




Observera att ovanstående text endast är mina åsikter, i ett småskaligt format,
och absolut ingen form av universell sanning.




Kommentarer
Christer

Håller absolut med dig Emma! Har själv alltid försökt prata och diskutera varför jag jagar med de som inte riktigt förstår eller för den delen vill förstå varför man kan välja att skjuta ett djur, "när köttet redan finns i kyldisken". Det är inte alltid rätt, men det ger både mig och de jag pratat med mer erfarenheter och kunskap.



Mvh

2010-02-18 @ 23:37:35
URL: http://nordjamten.wordpress.com
Danne.

De är lite som Ingemar Stenmark sa redan på 1970 -talet. "De ä int lätt å förklara, för nån som int begrip.."" Ha en trevilg helg Emma. / Danne.

2010-02-19 @ 21:38:08
URL: http://kvistabo.blogspot.com/
Nisse

Bra skrivet! Bra blogg:)

2010-02-19 @ 21:50:58
Christer

Lätt (och inte rätt) skall det vara.. ;)

2010-02-28 @ 20:18:48
URL: http://nordjamten.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0