Garmin Astro

Inför föregående hösts jakt inhandlade vi en Garmin Astro som komplement till de två Swepoint-pejlar vi har sen tidigare.
I min värld kan astropejlen vara guds gåva till hundföraren, om den nyttjas på ett föredömligt sätt. I händerna på fel personer kan den bli ett redskap som förvandlar jakten till något jag inte vet vad jag ska kalla, men inte tusan är det jakt i alla fall.

Oavsett om jag har astron eller en vanlig pejl på hundarna så vill jag att de ska prestera det de köptes för att prestera, ståndskall. Ibland får jag mardrömmar när jag ser och hör om personer som använder astron för att ha koll på älgen, genskjuta den och skjuta s k löpälgar, eller uppflogsälgar, bara för att de kan det med hjälp av denna pejl. Vad gör det med den hund som får älg skjutit för sig på det här viset flera gånger?
Ja, det vet ni nog redan svaret på, inte tusan kommer den att prestera det en ståndhund ska göra åtminstone.

Självklart har alla olika krav på sina hundar, och givet är att inte alla har som mål att avla på sina hundar. Men jag anser att du som köpare av en löshund ändå har ett visst ansvar att ge hunden en chans att göra det den är avlad för.
Ville jag ha en hund som gav älgarna skjuts genom skogen skulle jag inte köpa en jämte eller en gråhund, utan kanske hellre en halvstövare.

Astron har många fördelar i och med att den ger hundföraren möjlighet att följa hunden "live" i mottagarenheten, som i höstas då vår jämte började springa vägar titt som tätt, så gav astron oss möjligheten att avstyra det beteendet på kortare tid än om vi inte haft denna koll.
En annan sak som jag ser som ovärdeligt i sammanhanget är om det skulle hända hunden något, om den skulle skadas eller kanske till och med dö i skogen, så ger den här typen av pejl möjlighet att hitta igen hunden.

Det jag skulle önska av pejlen är dock en något längre batteritid, och kanske något längre räckvidd, även om jag inte upplever just det senare problemet så stort just på det marker jag jagar.

Vidare önskar jag att de som inte kan hantera den här typen av pejlar på ett genomtänkt sätt, glömde sitt eget begär efter att få skjuta så mycket som möjligt, och istället tänkte till kring sin hund, varför de köpte den och vad de önskar av den.

Jag skjuter hellre en älg på ståndskall, än tio löpälgar för hunden.
Oavsett vad det sitter för pejl runt halsen på den.







Kommentarer
Arne Svedberg

Hej! Jag har oxå upplevt problem me att hunn drar vägar. Hur gjorde ni för att bli kvitt de problemet?



Mvh Arne

2010-03-19 @ 12:47:04
Perran

Problem med väg springning är att när hunden är valp så ska man sitta o vänta på hunden än var han är.Gps pejl eller astro är riktigt bra ner hunden skäller eller ner hunden driver vilt för jägarna.

Det är min uppfattning:O)

2010-03-24 @ 19:15:37
URL: http://billstabo.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0