Året 2010

I sedvanlig ordning kommer här en liten årskrönika om vad som egentligen hände år 2010.

* I januari hände en hel del rent jaktligt, inte bara för mig utan också för jakt-Sverige i stort. Medan den första vargjakten på länge rullade igång längre söderut så fick jag själv skjuta min allra första tjädertupp. I slutet av månaden anordnade kretsen en jakt för ungdomar, och där gick jag med som hundförare med stövartiken Bjärmhöjden Ina.

* I februari hände inte särskilt mycket på jatkfronten, däremot avnjöts det en del skoterturer och skidåkning med hundarna. Vid den här tiden pluggade jag basåret vid Mittuniversitetet, samt jobbade extra på nummerupplysningen.

* När vi nådde mars kunde jag konstatera att det plötsligt var ett år sedan vi fick ta bort vår fina jämte Arro. Under månaden så pimplades det en hel del och vi hade även en robsoftkväll i Östersund. Rent jaktligt är mars en månad av stiljte för mig.

* April bjöd på påsk, jaktstigar, hundkurs och att Nittro bodde hos mig i lägenheten på Frösön. Mamma fyllde 50 år den 1 april och vi hade stort kalas här hemma. Hon fick en massa flaggor, men än så länge lyser flaggstången med sin frånvaro!

* Under den allra första riktiga vårmånaden, maj, visades sig rådjuren i byn ovanligt mycket, den hårda vintern såg inte ut att ha tagit så farligt på dem, och de njöt av de första spirande grässtråna på lägdorna. Själv ägnade jag mig åt lite bäverjakt, men ännu en gång lyckas min bror bättre än mig och han fick skjuta en bäver på hela 18 kilo! Det enda jag fick skjuta var svanar - med kameran! Maj är också en bra månad för jaktstigar, och vi var iväg och sköt en björnjaktstig i Åsarna, det var kul och lärorikt. I slutet av månaden så gick JHÄKs utställning i stan av stapeln, den här gången på nytt område, vädret visade sig från sin bästa sida, men utställningsmässigt finns inget av värde att tillägga.

* Juni kom och gick utan att något spännande egenligen hände.

* Så kom månaden jag väntat på, juli, för då gifte sig min kusin Tobbe med sin fina Maja! Bröllopet var vackert och jag började såklart att grät när jag skulle utbringa en skål. Utöver bröllopet så fiskades det en del cokså, jag lyckades trilla i sjön fullt påklädd!
Brorsan fick se björn och spårade med Nittro, som visade klart intresse, till och med då björnen sedan plötsligt kom emot dem! I samma veva så flyttade en familj talgoxar in i vår kameraholk och vi kunde följa ungarnas utveckling under resten av sommaren.

* I augusti fick jag mitt antagningsbesked - jag kom in på biologutbildningen i Umeå! Men innan jag fick beskedet så gjorde jag en resa till Gotland och Medeltidsveckan, ett helt fantastiskt spektakel! I slutet av månaden tog jag mitt pick och pack och flyttade norrut.

* September blev en omvälvande månad, först började den bra med älgjakt och tre stycken skjutna älgar för min del, hundarna gcik väl inte direkt kanonbra, och sen blev det uppehåll. I Umeå rullade livet på och en man vid namn Johan kom in i mitt liv, men samtidigt hände det som jag inte alls väntat mig. Sebastian, en barndomsvän, valde att avsluta sitt liv och sorgen drabbade byn.

* Trots begravning och annat blev oktober en bra månad på det jaktliga planet. Efter uppehållet skramlade hundarna igång, och det med besked! Nittros två första älgar föll inom sju dagar. Själv hade jag mycket att stå i i Umeå så det blev lite jakt för min egen del.

* November bjöd på mer jakt, och Nittros tredje älg damp i backen i början av månaden. Jag jagade, men det här året var inte mitt år om man ser till hundjakten - jag har fått höra totalt en kvarts ståndskall på hela hösten, men å andra sidan har jag jagat betydligt mindre än vanligt.

* Och årets sista månad, december, spenderades till största delen i Umeå, men en harjakt har hunnits med nu under julledigheten. Brorsan fick skjuta haren efter 1,5 timmes drev.



Oxen jag sköt i september


Nu väntar ett nytt år, fullt av nya möjligheter och äventyr! Jag hoppas att året kommer bjuda både mig och mina läsare på riktigt bra jakter, roliga stunder med nära och kära och lycka.

Gott nytt år!


Kommentarer
Christer Lundgren

ville bara önska dig ett gott nytt 2011

2010-12-31 @ 12:21:13


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0