Ett ståndskall

Det var en helt vanlig dag idag, jag satt hemma och var less för det var så fint jaktväder ute. Så till slut ledsnade jag på matteboken och tog istället med mig Nittro ut till Dödres skogar.
Gav mig upp i Skåltjärnberget, släppte hunden och knallade på. Tänkte gå en kort sväng runt Småsundstjärnan och förbi och hälsa på Arro, men Nittro hade andra planer och drog iväg ner mot Långtjärna, och jag såg på pejlen att han stannade där. Och när han stått där en kvart började jag undra om han kanske hade nåt lurt, men jag hörde liksom inget. Bestämde mig för att gå upp på den lilla backen intill mig, och när jag kom upp dit så slog skallen igenom. Då vart det bråttom! Ståndskallet stod snett bakom mig och jag hade därmed helt tokig vind. Långa benet före så jag skulle komma rätt i vind, och sen började ansmygningen.
Nittro skällde på bra och när jag var en 50 meter ifrån började jag och inse att det inte var älg han skällde på, för jag såg helt enkelt inga älgar, och det var inte så tätt med skog just där, bara en massa ris och ryschbysch. Spännande var det innan jag såg att det var grävling! Ganska lätt det var att tänka björn, men vad lättad jag blev när det var grävling. Men ändå, det hade ännu hellre fått vara älg!

Försökte kalla in hunden, men det var ju alldeles för intressant med grävlingen så det var ett hopplöst företag. Tog en massa bilder och det blev även några filmer.
Till slut fick jag iallafall tag i vovve, tog honom med mig och sprang en bit in i skogen med honom, satte fast honom där och sprang sedan tillbaka och sköt grävlingen.
Det gick liksom inte skjuta när hunden var där, och så ville jag inte skjuta rätt framför snoken på honom, de låg ju rätt tätt inpå varandra grävlingen och hunden. Sen fick han dock komma och ruska runt den lite.
Så det var dagens viltvårdsinsats.



Fin grönörad Nittro



Grävlingen och vovve



Tikkan fick avsluta





Kommentarer
Jimmie

Grattis Emma! Även om det bara var en grävling, så inbillar jag mig att det var mycket positivt för Nittro.



Själv hoppas jag på att Nisse (Zappo) ska öppna munnen mot annat än fågel. Vi får väl se vad senhösten har i sitt sköte.



Ha det!



//Jimmie



//Jimmie

2009-10-06 @ 07:51:45
Lasse

Alltid positivt med lite utdelning.

vissa hävdar att det "förstör" och att hunden sedan

kommer jaga grävling under älgjakten. Men jag har hellre en hund som skäller och jagar som en dåre och ibland på grävling än en som inte jagar alls. =)



Grattis / L

2009-10-07 @ 09:43:04
perran

Det är alltid kul ner hundarna gör ett bra jobb



En fin sida du har:O)

2009-10-07 @ 19:19:15
URL: http://billstabo.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0