Vårmöte och spårträning

Jag studsade upp klockan 06:26, åt frukost och lastade sedan Vicke och en älgklöv i bilen och for till Dödre. Inledde med att lägga ett spår och åkte sedan till slakteriet för vårmöte med jaktlaget.


     
       Jaktlaget                         Herr Jaktledare


Mötet avlöpte väl och som vanligt på ett välorganiserat sätt. Sedan krattade vi av hela gården runt skola och slakteriet.
Sedan bar det så av.


Vickes spår

Spårets längd:
ca 200 meter
Spåret legat i: 3 timmar
Vinkel: en 90 graders, och lite småkrusiduller
Förare: jag

Vicke sökte snabbt och säkert, utan tvekan hittade han klöven i änden av spåret. Ingen miss i vinkeln utan följde klockrent, även om han har väldigt bråttom! Lämnade fotografen vid starten, därav inga bilder från själva spårandet.

Duktig vovve!

      
Klöven på plats                      Vid spårstart

       
  Tillbaka vid vägen               Duktiga Vicke




Nittros spår

Spårets längd:
ca 120 meter
Spåret legat i: ca en halvtimme
Vinkel: en 90 graders, samt lite små krusiduller
Förare: pappa

Nittro tog upp spåret fint, nosad en stund vid starten och följde sedan spåret mycket bra även genom vinkeln, men där jag dragit spåret över en stig missade han lite. Han redde dock ut det utan nån större hjälp.
Hittade klöven och blev jätteglad!

Duktig hund!

      
Spårstart                       Full fart

           
 Framme!                                 Duktig Nittro!



Det var roligt, och hundarna tyckte också det, i sommar ska vi även lägga spår med blod, nu körde vi bara med klöv.






Nittro tänker ställa upp i VM i älgskånkskastning!
Spana in svingen han har!











Kommentarer
Harvner

Hej!

Kul det går bra med spårningen! Det är nyttigt både för hunden och för jaktlaget!

Några tankar och funderingar som jag har gällande spårning medelst älghundar, då jag även spårat med Elvis en hel del..

Det jag har märkt är att det här med blod är överskattat, splelar ingen som helst roll vad jag kan märka. Har gärna fått hunden att markera bloddroppar etc, men det har jag inte lyckats med. Min spårar exakt likadant oavsett om det är blod eller ej med i spåret.

Sen har söket blivit lite lidande...Det kan bli ett evigt rotande bland betesspår och elände innan han lyckats reda ut det hela...MEN i gengäld gör det att han kommer lugnare fram till älgen så det oftast står i upptaget...Och det är ju det vi alla vill!

Trevlig helg!



/Jonas

2009-05-09 @ 14:12:11
Bella

Älgskånkskastning vore nå o se :D

2009-05-09 @ 22:10:18
URL: http://elfvendahl.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0