Soligt

Vädret är varmt och skönt och soligt. Ska snart till BG och vårstäda, men litehinner jag skriva ner.

Igår kväll blev det då bäverjakt. Såg två, kanske tre, bävrar, men de simmade bara runt i vattnet och gick inte komma åt, men det är ändå fridfullt att sitta och kika på dessa harmoniska djur. Sen på vägen hem såg jag och pappa två älgar, en ko med fjolårskalv. Hon såg välmående ut, så förhoppningsvis får hon snart en ny kalv! Sånt gillar vi! Såg också en orre och två tjäderhönor.

Sen på kvällen var jag ute och gick med både Nittro och Vicke. Det var lite mörk så när Nittro plockade upp en mörk grej från vägen trodde jag det var typ en barkbit, eller möjligen en överkörd groda. Så tog jag denna sak av honom och det visar sig att det är en livs levande padda. Jahopp, så kan det gå! Jag hjälpte den till andra sidan vägen så fick den kravla vidare i livet sen. Efter det tog jag Vicke och gick mot Sandnäset, när jag vänder och är på väg tillbaka ser jag två lösa jämtar springa på tomten brevid oss. Sen ser jag att de kommer springande rakt på oss och ska till Vicke, men då klev jag fram och vrålade allt jag orkade åt dom. Då vek de undan och gick på behörigt avstånd i typ 3 sekunder, sen kommer dom mot oss igen och jag vrålar och går emot dom igen, sen insåg dom att det var nog säkrast att låta den där förskräckligt arga människan vara ifred.
Två gånger behövdes alltså, hade dom kommit igen hade dom fått veta att dom lever.
Få saker gör mig så heligt förbannad som lösa hundar, speciellt när man själv har med sig en hund, eller som en gång när jag satt till häst och det kom en lös jämte, mitt i sommarn. I sådana situationer, ja, det har ju hänt förut, tänker jag nog inte riktigt utan jag bara agerar och möter dom, för fan ta dom om dom gör illa mina hundar, det kan vara det sista dom gör.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen.
Folk som inte kan ta hand om sina hundar ska inte ha några, så är det bara.

Nog om det.



Älgarna som vi såg igår.





Kommentarer
Danne

Jag har inte fått vart i väg på bäverjakt iår än. Vilken dag är du nere på ELMIA??

2009-05-02 @ 22:36:09
URL: http://kvistabo.blogspot.com
Sara

Otrevligt med lösa hundar. Är det något som kan göra mig förbannad så är det då. Speciellt om man är ute med en valp.



Angående ditt sista inlägg, en sån där dag, måste jag få skriva att jag känner igen mig. Ibland kan det bara göra så ont att någon man står nära kan göra en så illa och att man upplever att inte omgivningen riktigt finns till. Att man står där själv, ensam och utelämnad. Jag hoppas att det ordnar upp sig till det bästa. Kram!

2009-05-03 @ 22:12:14
URL: http://jagarjantan.blogg.se/
Jimmie

Kolla mailen, Emma!

2009-05-05 @ 14:42:33
Bella

Väl talat ang hunnan o dess ägare!

2009-05-05 @ 22:37:08
URL: http://elfvendahl.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0