Rävjakt till frukost

Efter en natt med alldeles för lite sömn, legat vaken och stirrat i taket, så somnade jag framöver morgonen och vaknade sedan av att det ringde och att jag hör ljudet av att vapenskådet öppnas. Jag studsar upp!
Då visar det sig att den trebenta räven som strukit runt i byn var hos grannen, jag hakar på pappa ut men vi ser ingen räv. Jag springer hem igen och hämtar min hagelsprakare som jag lämnat då pappa redan var fullt beväpnad. Sedan smög jag iväg och ställde mig på pass, såg räven skymla förbi nere på hygget, men det var tokigt långt håll. Sen hände inget mera, jag smög mig lite uppöver vägen men nån räv syntes inte till. Då inser jag att jag ännu inte ätit frukost och att jag är fruktansvärt hungrig. Jag går hem. Käkar frukost och pratar med pappa som kom hem strax efter mig. Han sa att det aldrig varit så mycket folk ute på byn som nu, bara för att vi skulle försöka ta en skadad räv av daga.
I vilket fall snodde jag på mig kamostället och snöskorna, tog med mig studsarn och lockpipn och tänkte att det är ju värt ett försök i alla fall. Knatade upp ovanför byn och satte mig vid en hyggeskant där räven brukar hålla till, och åt det håll han gick då jag såg honom. Satt ett tag och lockade, men någon räv kom inte. Men, men det var ju värt ett försök i alla fall, bättre att göra något istället för inget.

Sen tog jag mina ben och gick hem igen, packade ihop lite smått och gott och tog skotern och åkte och fiskade några timmar. Hade tänk ta mig nån storöring, men sällan går planerna som man vill. Det blev tretton småabbarn stället, och korvmacka med varm choklad! Ibland är livet bra nog bra!

Nu ska jag lägga mig och läsa senaste Svensk Jakt och sen framöver kvällen ska jag iväg till stallet och vackra Queen. Hon gick som en klocka igår när jag red, så himla nöjd! Idag blir det en lugn tur med sällskap av Sivan och Aliz, det blir mys! Imorrn blir det hundkurs med Nittro, och på onsdag tror jag det är tämligen lugnt. Torsdag hundkurs igen och sen jobbar jag heela helgen. Blä!
Fast såklart ska jag ju hinna med hästen då också, skojskoj!



Den största av de tretton, vägde väl säkert ett par hekto. Riktig stooorfisk!
Eller?  ;o)







Let your drems run wild, be brave enough to follow.




Kommentarer
Bella

Tunnbröd mä massa smör o mosad potatis o abborre på de! Hade passat fint som en kvällsmacka ;)

2009-04-01 @ 23:27:52
URL: http://elfvendahl.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Emma

Ur korpägg kommer inga duvor.

RSS 2.0